Ξέρω, ξέρω. Πολλοί από εσάς διαβάζετε πλέον τη λέξη Pokemon και σας βγαίνει μια αδιαφορία, μια απάθεια, μπορεί και μια (μικρή) αποστροφή. Η σειρά RPG της Nintendo έχει φροντίσει εδώ και αρκετά χρόνια να παγιώσει την επανεμφάνισή της σε σταθερή βάση, κάθε χρόνο, και η (αναμενόμενη) στασιμότητα που φέρνουν οι ετήσιοι κύκλοι ανάπτυξης, σε συνδυασμό με το γεγονός πως δεν έχουμε να κάνουμε με ένα franchise που βασίζεται στον τεχνικό τομέα, τις αξίες παραγωγής ή τις σύγχρονες τάσεις (βλέπε π.χ. το Assassin’s Creed) για να προσελκύσει το κοινό της, έχει επιφέρει μια κάποια κούραση σε μεγάλη μερίδα παικτών. Το New Pokemon Snap ωστόσο, με το οποίο έχουμε να κάνουμε σε αυτό εδώ το άρθρο, έχει τις ρίζες του σε μια άλλη εποχή, όταν ο εμπορικός οδοστρωτήρας της Nintendo, με τα εκατοντάδες εκατομμύρια πωλήσεις και τη σφαίρα επιρροής στη σύγχρονη ποπ κουλτούρα, ήταν ακόμη ένα διαφορετικό, φρέσκο, ολοκαίνουριο franchise. Ήταν μια περίοδος που το Game Boy φιλοξενούσε αποκλειστικά τα κύρια επεισόδια της σειράς, και η Ιαπωνική εταιρεία είχε αρχίσει να δοκιμάζει λιγότερο συμβατικές, πιο πειραματικές ιδέες, για να εκπροσωπήσει το franchise και στη «σπιτική» κονσόλα της. Το Pokemon Snap ήταν τότε ένα από τα δύο παιχνίδια που προέκυψαν σε διάστημα δύο, τριών χρόνων από την κυκλοφορία των Pokemon Green/Red και είχε δημιουργηθεί για το Nintendo 64. Ήταν ταυτόχρονα και το πιο ενδιαφέρον, όχι μόνο σε σχέση με τον άλλο τίτλο, το Pokemon Colloseum, αλλά ίσως και – σε εκ των υστέρων σύγκριση – με όλα τα επόμενα spin-off, που είδαμε να κυκλοφορούν έκτοτε.
Δύο δεκαετίες μετά, το νέο Pokemon Snap δεν κινείται απλά στα χνάρια του προκατόχου του, αλλά αντιγράφει τη φόρμουλα του πρώτου παιχνιδιού, μεταφέροντάς τη βέβαια, στα σύγχρονα δεδομένα. Σε μηχανιστικό επίπεδο, το New Pokemon Snap παραμένει, όσο και αν ακούγεται περίεργο, ένα γραμμικό shooter πρώτου προσώπου. Σε κάθε επίπεδο ακολουθείς μια προκαθορισμένη διαδρομή, ελέγχεις ένα στόχαστρο και προσπαθείς να «πετύχεις» Pokemon, τα οποία λειτουργούν ως κινούμενοι στόχοι. Φυσικά, σε επίπεδο κόνσεπτ, το παιχνίδι δεν έχει καμία σχέση με ότι μπορεί να σου έρχεται στο μυαλό, όταν διαβάζεις τη λέξη «shooter». O τίτλος της Nintendo είναι ένα παιχνίδι διαγωνισμού φωτογραφίας, το «όπλο» σου είναι μια φωτογραφική μηχανή, εχθροί ή άλλα εμπόδια δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα, και η βασική αποστολή σου είναι να φωτογραφίσεις, όσο το δυνατόν καλύτερα, τα Pokemon, στο φυσικό τους περιβάλλον. Δεν είμαι σίγουρος πόσο ελκυστικά μπορεί να σας φαίνονται τα παραπάνω, αλλά η αλήθεια είναι πω τόσο στο προηγούμενο όσο και σε αυτό εδώ το παιχνίδι, αποδεικνύεται πως το να παρακολουθείς, και να προσπαθείς να φωτογραφίσεις Pokemon, όπως αυτά περιφέρονται και αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους σε ένα άγριο, φυσικό τοπίο, σαν φωτογράφος σε ένα εναλλακτικό, φανταστικό σαφάρι, είναι κάτι που μπορεί να προσφέρει μια πολύ ενδιαφέρουσα, χαλαρωτική και διασκεδαστική εμπειρία. Από τη στιγμή που είναι αδύνατο να «χάσεις» σε ένα επίπεδο, το στοιχείο της πρόκλησης μεταφέρεται στην ποιότητα των φωτογραφιών. Η πρωταρχική αποστολή σου είναι να μπορέσεις να καταγράψεις όσο περισσότερα Pokemon γίνεται μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδρομή στην πίστα. Στο τέλος κάθε επιπέδου, καλείσαι να επιλέξεις μία φωτογραφία για κάθε ένααπό τα διαφορετικά είδη που «έπιασε» ο φακός σου, η οποία στη συνέχεια αξιολογείται. Το σύστημα αξιολόγησης περιέχει ουσιαστικά δύο διαφορετικές κλίμακες. Η κατάσταση στην οποία έχει φωτογραφηθεί ένα Pokemon ορίζει την πρώτη κλίμακα, η οποία κυμαίνεται μεταξύ ενός και τεσσάρων αστεριών. Σε αυτή την κλίμακα, σημασία έχει η δράση: όσο πιο ασυνήθιστη είναι η σκηνή και η συμπεριφορά του θέματος, τόσο περισσότερα είναι τα αστέρια. Η δεύτερη κλίμακα προσδιορίζεται από διάφορους παράγοντες όπως η εστίαση, πόσα άλλα Pokemon έχουν συμπεριληφθείστο κάδρο, αν είναι κεντραρισμένη η φωτογραφία, κοκ. Αυτός ο συνδυασμός δημιουργεί ενδιαφέρουσες παραμέτρους, καθώς σε κάθε επίπεδο καλείσαι να φωτογραφίσεις όσο το δυνατόν πιο ποιοτικές φωτογραφίες, και από τις τέσσερις κατηγορίες αστεριών. Έτσι, αν και συχνά χρειάζεται να επαναλάβεις ένα επίπεδο πολλές φορές, οι διαφορετικές κατηγορίες φωτογραφιών σου δίνουν τη δυνατότητα να κάνεις διαρκείς δοκιμές.
Παρά το πολύπλοκο σύστημα αξιολόγησης βέβαια, το New Pokemon Snap παραμένει ένα απλό παιχνίδι, σε σύλληψη και υλοποίηση. Nintendo και Namco ωστόσο, έχουν προσέξει πολύ δύο νευραλγικούς τομείς, που καθορίζουν το τελικό αποτέλεσμα. Ο πρώτος τομέας έχει να κάνει με την παρουσίαση, και πιο συγκεκριμένα, το πως προσφέρεται στον παίκτη ο κόσμος του παιχνιδιού. Η ουσία του Pokemon Snap βρίσκεται στην παρατήρηση των Pokemon, και είναι πολύ όμορφο να παρακολουθείς πως συμπεριφέρονται στο φυσικό τους περιβάλλον, σε περιοχές με μεγάλη βιοποικιλότητα, πως αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους και πως αντιδρούν στη δική σου παρουσία, σαν να είσαι θεατής σε ένα διαδραστικό επεισόδιο εκπομπής του National Geographic, δημιουργημένο από τη Nintendo. Ακόμη πιο σημαντικά, οι δύο εταιρείες έχουν προσέξει, έτσι ώστε ο τίτλος να έχει το σωστό ρυθμό ανάπτυξης για να κρατά το ενδιαφέρον του παίκτη, χωρίς να γίνεται, είτε ιδιαίτερα απαιτητικός, είτε υπερβολικά απλός και μονότονος. Σταδιακά εμφανίζονται νέες λειτουργίες, όπως το να πετάς τροφή, ή να σφυρίζεις στα Pokemon, με τις αντιδράσεις τους να δίνουν τη δυνατότητα για νέες φωτογραφίες. Έπειτα ξεκινά η διεύρυνση των αποστολών, με τα επίπεδα να αλλάζουν ανάλογα με το βαθμό εμπειρίας του παίκτη, ή την ώρα της ημέρας. Σχεδόν όλα τα επίπεδα διαθέτουν και… νυχτερινή έκδοση, όπου πρωταγωνιστικό ρόλο πλέον έχουν τα νυκτόβια Pokemon. Οι διάφοροι πρωταγωνιστές της ιστορίας του παιχνιδιού προσθέτουν επίσης προαιρετικές αποστολές, που είναι ξεχωριστές από εκείνες που απαιτούνται για να προχωρήσεις μέσα στο παιχνίδι. Τέλος, κάθε περιοχή διαθέτει και έναν «αρχηγό», ένα ιδιαίτερο Pokemon που απαιτεί τη χρήση ειδικών ενεργειακών σφαιρών για να το προσελκύσεις. Πολλές φορές, αυτές οι αποστολές περιέχουν και κάποιο μικρό γρίφο που πρέπει να λύσεις, για να καταφέρεις να προσεγγίσεις το επονομαζόμενο Illumina Pokemon της περιοχής.
Σε όλα αυτά προσθέστε τα διάφορα διαθέσιμα φίλτρα, και τη δυνατότητα να μοιραστείς διαδικτυακά τις καλύτερες φωτογραφίες σου με την υπόλοιπη κοινότητα του παιχνιδιού, και έχεις έναν τίτλομε ικανοποιητικό περιεχόμενο, παρά τη σχετικά μικρή του (περίπου οκτώ με δέκα ώρες) διάρκεια. Αναμενόμενα, το δίλημμα σε τίτλους όπως το New Pokemon Snap, είναι το αν αξίζει να επενδύσεις σε ένα τίτλο με τόσο απλό κόνσεπτ, μικρή διάρκεια και κόστος ανάλογο με όλες τις υπόλοιπες νέες κυκλοφορίες. Προσωπικά, θεωρώ πως η ιδέα πίσω από το παιχνίδι εκπροσωπείται ιδανικά, από αυτό που έχουν δημιουργήσει οι δύο εταιρείες σχεδιασμού. Κάποια πράγματα ίσως να μπορούσαν να είχαν γίνει λίγο καλύτερα – π.χ. τα 250 περίπου Pokemon που περιέχει το παιχνίδι είναι πολύ λίγα σε σχέση με το ρόστερ της σειράς – αλλά σε γενικές γραμμές, έχεις ένα τίτλο καλαίσθητο, «ευκολόπαικτο», και διασκεδαστικό. Μπορώ να καταθέσω πως θα ευχαριστήσει και κάποιον που δεν είναι οπαδός του συγκεκριμένου franchise, αλλά το αν ψάχνετε κάτι τόσο χαλαρωτικό και ιδιαίτερο, είναι κάτι που το ξέρετε μόνο εσείς.