Όλα ξεκινούν με έναν ήρωα, μια αιχμάλωτη πριγκίπισσα, και έναν διαβολικό κακό που περιμένει στην κορυφή του κάστρου του. Και εκεί που όλα μοιάζουν έτοιμα, στημένα να υπηρετήσουν την κλασική πλοκή ενός αρχετυπικού βιντεοπαιχνιδιού, ένα από τα «ασήμαντα» στρατιωτάκια στην υπηρεσία του αρχηγού, που προορίζεται να εξαϋλωθεί στο δρόμο του ήρωα προς την τελευταία μάχη, παίρνει πρωτοβουλία και στήνει μια παγίδα. Ο ήρωας πέφτει πάνω στην παγίδα και γνωρίζει άδοξο, πρόωρο τέλος. Όλοι περίμεναν, έτοιμοι, κουρδισμένοι για αυτή τη μάχη. Και τώρα; Τώρα το ασήμαντο minion αναβαθμίζεται άθελά του σε πρωταγωνιστή, και αναλαμβάνει την αποστολή να φέρει πάλι τα πράγματα σε μια κανονικότητα, για να συνεχιστεί η «παράσταση» της αέναης μάχης καλού και κακού. Το Underhero ξεκαθαρίζει από πολύ νωρίς τις αφηγηματικές προθέσεις του, μπαίνοντας σε μια λίστα παιχνιδιών από «ανεξάρτητους» δημιουργούς που εστιάζουν στο να αποδομήσουν ή/και να ανατρέψουν τα αρχέτυπα των βιντεοπαιχνιδιών (βλέπε The Messenger, Wandersong, Anodyne, Undertale κ.ο.κ.). Το παιχνίδι μοιάζει τόσο πολύ, ειδικά με τους τελευταίους προαναφερόμενους τίτλους, στο πως φροντίζει να παρουσιάσει στον παίκτη ένα κόσμο όπου οι κάτοικοί του μοιάζουν σχεδόν να αντιλαμβάνονται ότι αποτελούν μέλη ενός βιντεοπαιχνιδιού, και πόσο το διασκεδάζει στο να παρωδεί τα κλισέ που τον περιβάλλουν. Για παράδειγμα, το κάστρο όπου ξεκινάς το παιχνίδι, φιλοξενεί μια καφετέρια όπου οι θαμώνες συζητούν για εργασιακά δικαιώματα, μπόνους και δυνατότητες περίθαλψης, κάτι που ο αρχηγός – εργοδότης έχει στερήσει. Την ίδια στιγμή, ο πρωταγωνιστής πληρώνει ένα μικρό εισιτήριο πριν ενεργοποιήσει ένα save point, έχοντας ωστόσο πρόσβαση πάντα σε δωρεάν καφέ φίλτρου, που φυσικά αναλαμβάνει να του αναπληρώσει τη χαμένη του ενέργεια!
Υπάρχει μια ακόμη διάσημη σειρά που απολαμβάνει να παρωδεί το σύμπαν της και τους πρωταγωνιστές του, και το Underhero αφομοιώνει ως ένα βαθμό, όχι μόνο το συγκεκριμένο είδος ιστορίας αλλά καιμερικούς από τους μηχανισμούς της σειράς,προκειμένου να αναπτύξει τη δράση του. Όπως λοιπόν και στα Paper Mario, το παιχνίδι προτάσσει στον παίκτη επίπεδα με δισδιάστατο platforming και παράλληλα αναπτύσσει ένα σύστημα μάχης όπου οι κλασικοί γύροι των ιαπωνικών RPG συνδυάζονται με ρυθμικές άμυνες και επιθέσεις. Κάθε είδος εχθρού έχει ένα συγκεκριμένο ρυθμικό μοτίβο καιη εκτέλεση μιας κίνησης με συγκεκριμένο ρυθμό, σου επιτρέπει να μεγιστοποιήσεις το εφέ της επίθεσης, ή να πετύχεις την καλύτερη δυνατή άμυνα. Παρά το γεγονός πως τα πνευματικά δάνεια είναι εμφανή (κάτι που παραδέχεται χωρίς φόβο και πάθος και η ίδια η ομάδα ανάπτυξης, όπως θα δείτε στη συνέντευξη που μας παραχώρησε πιο κάτω), οι σχεδιαστές του Underhero είναι αποφασισμένοι να αποδείξουν πως δεν έχουν απλά αντιγράψει το franchise της Nintendo, αλλά έχουν αρκετές ιδέες για να πάνε και ένα βήμα παραπέρα τον δικό τους τίτλο. Έτσι, πειραματίζονται με συστήματα ανεπτυγμένου blocking και parrying και επιθέσεις και άμυνες που θυμίζουν πιο πολύ παραδοσιακούς τίτλους δράσης παρά RPG, εισάγουν ένα σύστημα αντοχής που καταναλώνεται ανάλογα με το είδος της επίθεσης και απαιτεί στρατηγική διαχείριση για να μη εκτεθεί ο ήρωας στις επιθέσεις των εχθρών χωρίς να μπορεί να εκτελέσει άμυνα, ενώ αντιπαραβάλλουν και μια εναλλακτική για τις μάχες, την δωροδοκία των αντιπάλων. Αν μάλιστα έχεις καταφέρει να συγκεντρώσεις αρκετά χρήματα στη διαδρομή σου, μπορείς να περάσεις το μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού αποφεύγοντας εξ ολοκλήρου οποιαδήποτε μάχη. Μια παρόμοια λογική είχαμε δει και στο Undertale (εκεί μπορούσες να αποφύγεις τη μάχη αν ήσουν καλός στη συζήτηση, και όχι στις δωροδοκίες) αν και σε σχέση με εκείνο τον τίτλο, το Underhero δεν προσφέρει εναλλακτικά σεναριακά μονοπάτια ανάλογα με τη διαχείριση του παίκτη. Επίσης υπάρχει και η δυνατότητα να κάνεις κουβέντα με τους εχθρούς πριν από κάθε μάχη (νά το πάλι το Undertale) και οι διάλογοι πολλές φορές προσφέρουν πληροφορίες για κρυμμένα μυστικά ή συμβουλές για το πως θα αντιμετωπιστεί ένας εχθρός, χωρίς όμως να συνεισφέρουν κάτι στη γενικότερη εξέλιξη της ιστορίας.
Το σύστημα μάχης είναι πάντως εξαιρετικό και η ομάδα ανάπτυξης έχει βάλει πάρα πολύ μεράκι και ενδιαφέρουσες ιδέες στο μοντέλο που οικειοποιήθηκε μέσα το franchise της Nintendo. Το αποκορύφωμα είναι οι αναμετρήσεις με τους αρχηγούς, όπου συνδυάζονται ανέλπιστα εύκολα δράση σε πραγματικό χρόνο με το σύστημα μάχης τουπαιχνιδιού, κάνοντας τις αναμετρήσειςνα ξεχωρίζουν από τη δράση στο υπόλοιπο παιχνίδι. Ένα κλικ πιο κάτω είναι το στοιχείο του platforming. Ο πρωταγωνιστής έχει λιγάκι νευρικές αντιδράσεις στις εντολές τουπαίκτη, ενώ τα επίπεδα καθαυτά δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερα εφευρετικές προκλήσεις. Για να είμαι ειλικρινής ωστόσο, δεν ενόχλησε τόσο ο σχεδιασμός του platforming – τα περισσότερα action RPG που διαθέτουν ανάλογα στοιχεία είναι απλά διεκπεραιωτικά σε αυτόν τον τομέα – όσο ο γενικός σχεδιασμός των επιπέδων, που συχνά είναι δαιδαλώδη και απαιτούν αχρείαστα μπρος – πίσω από τον παίκτη. Δεν υπάρχει η επιλογή για εμφάνιση χάρτη παρά μόνο σε συγκεκριμένα σημεία κάθε επιπέδου, κάτι που σημαίνει πως μπορεί να ξοδέψεις αρκετή ώρα ψάχνοντας για το που πρέπει να πας. Για τον τεχνικό τομέα δεν έχουμε να πούμε πολλά πράγματα – το Underhero ανήκει σε μια κατηγορία τίτλων που μιμούνται την αισθητική των παιχνιδιών 16-bit, το κάνει καλά, και μάλιστα διαθέτει εξαιρετική αισθητική και ένα στιλ που θυμίζει ελαφρώς άλλους τίτλους (π.χ. Owlboy) κρατώντας ταυτόχρονα μια αυθεντικότητα. Υπάρχουν σημεία που μπορεί να συναντήσετε πτώσεις στα καρέ του παιχνιδιού (ειδικά δύο-τρεις σκηνές φαίνεται να πάσχουν από έλλειψη σωστού debugging) αλλά σε γενικές γραμμές θα σας αφήσει με όμορφες εντυπώσεις. Υπέροχο είναι και το soundtrack του παιχνιδιού, αν και οφείλω να ομολογήσω πως μου θύμισε σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό το Undertale. Και τα δύο παιχνίδια έχουν μερικά αξιομνημόνευτα θέματα που χρησιμοποιούνται σε πολλές διαφορετικές εκτελέσεις, από midi σε ακουστικές ή συμφωνικές, και ο τρόπος με τον οποίο έχει γίνει η διαμόρφωσή τους έχει πολλές ομοιότητες με τον τίτλο του Toby Fox.
Για να κλείσουμε, το Underhero είναι από εκείνα τα παιχνίδια που χαίρεσαι να ανακαλύπτεις. Έχει ενδιαφέρουσα ιστορία, όμορφη αισθητική, μπόλικες ιδέες (παρά τα σαφή πνευματικά δάνεια) και ικανοποιητική διάρκεια (θα σας πάρει περίπου δέκα με δεκαπέντε ώρες μέχρι τον τερματισμό). Μπορεί να μην έχει την αντίστοιχη δημοτικότητα με εκείνη του έτερου ανεξάρτητου, ανατρεπτικού RPG με τον συγγενικό τίτλο, αλλά σίγουρα θα μας κάνει να περιμένουμε από εδώ και πέρα, τη συνέχεια της πορείας των σχεδιαστών του. Και μιας και αναφερθήκαμε σε αυτούς, δείτε παρακάτω τις μας είπαν σχετικά με το δημιούργημά τους!
Συνέντευξη με την Paper Castle Games
Ποιο ήταν το μέγεθος της ομάδας ανάπτυξης του Underhero και πόσο χρόνο διήρκησε η ανάπτυξήτου;
Ξεκινήσαμε ως μια ομάδα δύο ατόμων καιπερίπου στα δύοχρόνια φτάσαμε τα τέσσερα άτομα. Το παιχνίδι ήταν υπό ανάπτυξη για περίπου πέντε χρόνια.
Το παιχνίδι διαθέτει μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αισθητική και μπόλικη ατμόσφαιρα. Πως καταλήξατε σε αυτό το στιλ για τα γραφικά του παιχνιδιού;
Ο στόχος μας από την αρχή ήταν το παιχνίδι να φαίνεται παιδικό και «καρτουνίστικο» στην επιφάνεια, αλλά να γίνεται ολοένα και πιο σκοτεινό όσο συνεχίζεις να παίζεις. Η αισθητική του παιχνιδιού αντικατοπτρίζει τη συγκεκριμένη λογική.
H ιστορία του παιχνιδιού φαίνεται να ακολουθεί μια ανατρεπτική διαδρομή, παρόμοια με εκείνη του Undertale. Υπήρξε το παιχνίδι πηγή έμπνευσης για εσάς; Γιατί επικεντρωθήκατε σε αυτό το είδος ιστορίας;
Δεν ήταν ακριβώς πηγή έμπνευσης, αφού είχαμε ήδη συμπληρώσει δυόμιση χρόνια ανάπτυξης όταν το Undertale ξεκίνησε να γίνεται διάσημο. Για να πούμε την αλήθεια, προσπαθήσαμε να διαφοροποιηθούμε από το Undertale όσο το δυνατό περισσότερο από εκείνο το σημείο και έπειτα! Ωστόσο κρατήσαμε το όνομα γιατί είμαστε και λίγο ξεροκέφαλοι. Η λέξη Underhero προέρχεται από το Underling Hero (Υποτακτικός Ήρωας) και εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι είναι το πιο ταιριαστό όνομα.
Όσο για την ιστορία, πάντα μας ενδιέφερε η άλλη όψη του νομίσματος σε ό,τι αφορά τα RPG. Η οπτική των «κακών» πάντα είχε μεγάλο ενδιαφέρον σε όσα παιχνίδια την εξερευνούσαν. Η ανατροπή υπήρξε από την αρχή ένα βασικό θέμα για εμάς, και ήταν κάτι που προσπαθήσαμε να εξερευνήσουμε σε πολλές πτυχές του παιχνιδιού, όπως η ιστορία, το gameplay, οι χαρακτήρες, η μουσική κ.ο.κ. Ήταν ο δικός μας τρόπος για να κρατήσουμε το ενδιαφέρον των παικτών, γιατί έτσι δεν θα ήξεραν τι να περιμένουν καθώς προχωρούν στο παιχνίδι.
Παρόμοια, το σύστημα μάχης και τα επίπεδα με το platforming φαίνεται να αντλούν αρκετά στοιχεία από το Super Mario RPG και τα Paper Mario. Ήταν η σειρά της Nintendo πηγή έμπνευσης για το Underhero;
Τα Paper Mario 1&2, το Super Mario RPG και η σειρά Mario & Luigi ήταν όντως οι βασικές πηγές έμπνευσής μας για το παιχνίδι. Υπήρχε πάντα κάτι πολύ ιδιαίτερο στο να μπορείς να δεις τους «κακούς» του Mushroom Kingdom να μιλούν και να έχουν τη δική τους προσωπικότητα, και θέλαμε να εξερευνήσουμε μια τέτοια ιδέα και να την πάμε ακόμη παρακάτω, αν αυτό ήταν εφικτό.
Γενικά, ποιοι είναι είναι οι αγαπημένοι τίτλοι της ομάδας ανάπτυξης;
Τα Mario RPG που αναφέραμε ήδη, το Castlevania: Symphony of the Night, τα The Legend of Zelda: Wind Waker και Majora’s Mask, τα Mother 2 (Εarthbound) & 3, το Demon’s Souls, το Ico, το Shadow of the Colossus… Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε αλλά η λίστα ίσως γίνει μετά πολύ μεγάλη!
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση στην ανάπτυξη του παιχνιδιού;
Α, σίγουρα το γεγονός του να σχεδιάζεις ένα βιντεοπαιχνίδι στη Βενεζουέλα. Ας πούμε πως εδώ τα πράγματα είναι… δύσκολα.
Τι είναι αυτό που σας κάνει περισσότερο περήφανους για το Underhero;
Είμαστε πραγματικά περήφανοι για το σύστημα μάχης, το πώς οι περισσότεροι παίκτες αγαπούν το πόσο διαφορετικό είναι σε σχέση με συστήματα μάχης άλλων RPG. Είμαστε επίσης ιδιαίτερα περήφανοι για τις αναμετρήσεις με τους αρχηγούς του παιχνιδιού, οι οποίες συνδυάζουν platforming μαζί με το σύστημα μάχης, σε ένα πολύ δυναμικό είδος gameplay.
Ποια ήταν η εμπορική και κριτική πορεία του παιχνιδιού μέχρι στιγμής; Είναι η ομάδα ανάπτυξης ικανοποιημένη;
Στο πρώτο κομμάτι θα πούμε αρκετά καλά, στο δεύτερο κομμάτι θα πούμε φανταστικά. Για να είμαστε ειλικρινείς, είμαστε πολύ χαρούμενοι που φτάσαμε τόσο μακριά!
Ποια είναι τα σχέδια της ομάδας για το μέλλον; Θα δούμε συνέχεια στο Underhero;
Για την ώρα αποφασίσαμε να αφήσουμε το Underhero να ξεκουραστεί… Ίσως στο μέλλον, όταν θα έχουμε περισσότερη εμπειρία και πόρους, θα επιστρέψουμε για το sequel. Αυτή τη στιγμή δουλεύουμε πάνω σε ένα καινούριο project, και είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι. Θα μας πάρει λίγο καιρό ακόμη μέχρι να είμαστε έτοιμοι να μιλήσουμε για αυτό, αλλά πιστεύουμε πως και οι τωρινοί οπαδοί του Underhero θα απολαύσουν το επόμενο παιχνίδι!
Ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη!
Εμείς ευχαριστούμε και ευχόμαστε να απολαύσετε το παιχνίδι μας!