Θυμάστε ετούτο εδώ το απόγευμα που πέρασα στο Vault 51 στη Βουδαπέστη; Εκείνη την ημέρα είχα την ευκαιρία να γνωρίσω μια ομάδα φερέλπιδων indie developer με έδρα τη Βουδαπέστη, που είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν το πρώτο τους παιχνίδι – και μάλιστα να το συμπεριλάβουν στο διαγωνιστικό κομμάτι του Retro Gaming Championship εκείνο το Σάββατο. Μετά από εκείνο το απόγευμα ορίσαμε εκ νέου διαδικτυακό ραντεβού για να καθίσουμε με την ησυχία μας και να μιλήσουμε για το Tank Maniacs, όπερ και εγένετο. Στη συνέντευξη συμμετείχαν ο Ντάνιελ Μόλναρ, project manager του παιχνιδιού και ο Σάμπα Μάροσι, από την ομάδα των προγραμματιστών.
Αρχικά να σας ευχαριστήσω ξανά για το χρόνο σας – χάρηκα πολύ που είχαμε την ευκαιρία να τα πούμε και στο Vault 51. Πείτε μου λίγο για εκείνη την ημέρα: πως ήταν η εμπειρία, ήταν η πρώτη φορά που είχατε την ευκαιρία να δείτε ζωντανά να παίζουν το Tank Maniacs;
Ν.Μ. Χαρήκαμε και εμείς! Όχι, το αντίθετο μάλιστα – αυτή ήταν η 6η φορά που εκθέτουμε στο κοινό το Tank Maniacs. Ένα από τα πρώτα πράγματα στα οποία εστίασα όταν ξεκίνησα σαν project manager στην εταιρεία, εκτός από το να μπορούμε να έχουμε δουλεύουμε με σωστούς στόχους στις σωστές ημερομηνίες, ήταν το να καταφέρουμε να εκθέσουμε το παιχνίδι μας στο κοινό, όσο πιο συχνά γίνεται και με όσο το δυνατόν καλύτερες συνθήκες. Μεταξύ άλλων, είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε το Tank Maniacs στο μεγαλύτερο event για indie games στην Ουγγαρία, καθώς και σε ένα πιο μικρό indie games festival που διοργανώθηκε από τους ιδιοκτήτες του Hungarian People Museum. Και στις δύο περιπτώσεις καταφέραμε να κερδίσουμε την πρώτη θέση από τα παιχνίδια που έδωσαν το παρών στις διοργανώσεις, και είμαστε πολύ χαρούμενοι για αυτό.
Πείτε μου κάποια πράγματα για την Gamelab, πως ξεκινήσατε και ποιος είναι ο στόχος του στούντιο.
Σ.Μ. Στην ουσία είναι η τυπική ιστορία μιας ομάδας «garage developers»: ήμασταν πέντε άτομα, οι περισσότεροι προγραμματιστές, που μας άρεσε να οργανώνουμε μεταξύ μας game jams. Ένα χρόνο πριν, σε ένα από αυτά τα game jam γεννήθηκε η ιδέα πίσω από το Tank Maniacs. Το ένα έφερε το άλλο, μέχρι που καταλήξαμε στο σήμερα, με είκοσι περίπου άτομα και τον πρώτο μας τίτλο στα σκαριά
Στην Ελλάδα έχουμε μια μικρή αλλά οργανωμένη κοινότητα από game developer. Αν και η νέα γενιά δείχνει σίγουρα μεγαλύτερο ενδιαφέρον, η αγορά είναι μικρή, οι ομάδες που δουλεύουν σε τίτλους είναι ακόμη λίγες και σίγουρα δεν έχουμε τα μέσα ή το μέγεθος για να ανταγωνιστούμε άλλες αγορές. Φαντάζομαι πως πάνω-κάτω τα ίδια ισχύουν και για τη δική σας αγορά. Μέσα σε τέτοιες συνθήκες, πως φαντάζεστε πως η κοινότητα θα μπορούσε να συντηρηθεί και να αναπτυχθεί;
Ν.Μ.. Καλούμαστε απλά να δούμε τα πράγματα σε τοπικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε τοπικό επίπεδο, ναι και σε εμάς η κοινότητα είναι μικρή, και είναι κυρίως μικρές ομάδες από indie developers. Κάποιες μεγάλες εταιρείες στο παρελθόν είχαν επενδύσει στη δημιουργία στούντιο στη χώρα για να στηρίξουν τις παραγωγές ΑΑΑ όπως τις λέμε στην αγορά, αλλά δεν υπάρχουν πια. Η μοναδική λύση για εμάς, και φαντάζομαι και για τους developer στην Ελλάδα, είναι να στραφούν στην παγκόσμια αγορά.
Σ.Μ. Η πικρή αλήθεια είναι πως παρά την πρόοδο των τελευταίων χρόνων, η κοινότητα των Ούγγρων gamer δεν είναι και τόσο μεγάλη και υπάρχει η συνήθεια της πειρατείας, που δεν έχει αλλάξει. Αν στηριζόμασταν μόνο στο εγχώριο κοινό, το πιο πιθανό ήταν τώρα να είχαμε χρεωκοπήσει!
Στην Ελλάδα υπάρχει και το μοντέλο του “work for hire”, δηλαδή πολλές μικρές ομάδες παίρνουν απλά δουλειές από διάφορους πελάτες – που πολλές φορές μπορεί να μην έχουν καν σχέση με gaming – και προωθούν τα έσοδά τους σε πιο προσωπικά project. Είναι κάτι που έχετε κάνει, ή που θα κάνατε;
Ν.Μ. Γνωρίζουμε το συγκεκριμένο μοντέλο, αλλά προς το παρόν δεν θα θέλαμε να μπει κάτι τέτοιο στο pipeline μας.
Σ.M. Είχαμε την «ευτυχία» να μπορούμε να στηριχθούμε αποκλειστικά στους επενδυτές μας, οπότε θα θέλαμε να εστιάσουμε αποκλειστικά στις δικές μας δημιουργίες
Πάμε να πούμε κάποια πράγματα για το Tank Maniacs. Σας είπα και στη μεταξύ μας συνάντηση πως το παιχνίδι μου θύμισε κατευθείαν το Worms. Φαντάζομαι πως δεν έχετε καμία διάθεση να αρνηθείτε τις ομοιότητες, οπότε ας πούμε για το τι θα κάνει το παιχνίδι σας διαφορετικό!
Σ.Μ. Η αλήθεια είναι πως όταν σκέφτηκα το συγκεκριμένο concept (σε εκείνο το game jam που αναφέραμε), το μυαλό μου δεν πήγε καθόλου στο Worms. Ωστόσο είμαι πολύ μεγάλος οπαδός της συγκεκριμένης σειράς, οπότε σε δεύτερο χρόνο μου φάνηκε εντελώς αυτονόητο ότι εμπνεύστηκα την ιδέα από εκείνο το παιχνίδι.
Παρ’ όλα αυτά, το Tank Maniacs έχει μια ειδοποιό διαφορά σε σχέση με το Worms: η δράση, όλες οι επιλογές των παικτών, εξελίσσονται σε πραγματικό χρόνο. Αυτό το δεδομένο αλλάζει τα πάντα, καθώς το δικό μας παιχνίδι είναι ένα χαοτικό party game – δεν υπάρχει η μεθοδικότητα και οι πειραματισμοί που μπορείς να κάνεις στο Worms.
Υπάρχει κάποιο feature το οποίο προστέθηκε κατά τη διάρκεια του development και πιστεύετε πως κάνει μεγάλη διαφορά στην εμπειρία των παικτών;
Ν.Μ. Αν και η αρχική ιδέα δεν άλλαξε καθόλου, νομίζω πως η απόφαση να προσθέσουμε τη λειτουργία του controller app άλλαξε τελικά την εμπειρία του παιχνιδιού. Όπως γνωρίζεις το Tank Maniacs είναι ένα multiplayer party game, και θέλουμε να είμαστε σίγουροι πως ανά πάσα στιγμή, τέσσερις παίκτες μπορούν να κάτσουν στον καναπέ ενός σπιτιού και να παίξουν ένα παιχνίδι. Χρειάστηκε να αναπτύξουμε τη δική μας τεχνολογία για να δώσουμε τη δυνατότητα στους παίκτες να παίξουν το παιχνίδι χρησιμοποιώντας το κινητό τους τηλέφωνο ως χειριστήριο, αλλά θεωρήσαμε απαραίτητο να το κάνουμε για να εξασφαλίσουμε το μεγαλύτερο αριθμό παικτών.
Οπότε ένας παίκτης πρέπει απλά να εγκαταστήσει το controller app στο κινητό του και μπορεί να παίξει κατευθείαν. Τι γίνεται με το ενδεχόμενο latency εξαιτίας κακής σύνδεσης;
Ν.Μ. Είχαμε να αντιμετωπίσουμε τη συγκεκριμένη πρόκληση από την πρώτη στιγμή που αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε αυτή τη λύση. Σίγουρα αν μια σύνδεση Wifi έχει πολύ «θόρυβο» μπορεί να προκύψουν προβλήματα, ωστόσο έχουμε επενδύσει πολύ χρόνο για να εξασφαλίσουμε ιδανικές συνθήκες για την πλειοψηφία των παικτών. Αξίζει να σημειωθεί πως χρησιμοποιούμε τόσο UTP όσο και UDP πρωτόκολλα – το πρώτο φροντίζει για νευραλγικά σημεία στην επικοινωνία, ενώ το δεύτερο αποφορτίζει την επικοινωνία μεταξύ συστήματος και παίκτη, αναλαμβάνοντας δεδομένα που δεν χρειάζεται να μεταδοθούν με 100% αξιοπιστία. Ας μη γίνουμε πιο τεχνικοί – πιστεύουμε πάντως πως έχουμε βρει την ιδανική λύση!
Τι σκοπεύετε να κάνετε με την κυκλοφορία του παιχνιδιού: που, πότε θα κυκλοφορήσει το Tank Maniacs και πως θα το προωθήσετε;
Ν.Μ. Αν και δεν μπορούμε να ανακοινώσουμε την τελική ημερομηνία, πιστεύουμε πως θα έχουμε τη δυνατότητα να λανσάρουμε τον τίτλο στους επόμενους μήνες. Αυτή τη στιγμή ετοιμαζόμαστε να περάσουμε από το στάδιο του closed beta σε early access στο Steam, αλλά ταυτόχρονα μιλάμε με όλους τους «μεγάλους) (σ.σ. SONY, Microsoft, Nintendo) για την έκδοση του παιχνιδιού στις κονσόλες. Ιδανικά, θα θέλαμε να κυκλοφορήσουμε το Tank Maniacs παντού!
Όσο για την προώθηση του παιχνιδιού, δεν έχουμε πολύ μεγάλο budget για να διαφημίσουμε το παιχνίδι, οπότε η εσωτερική ομάδα που διαχειρίζεται τα socialmediaμας φροντίζει να έχουμε το μεγαλύτερο δυνατό reach για να φτάσει το Tank Maniacs σε αρκετούς παίκτες. Πιστεύουμε αρκετά πως το παιχνίδι έχει προοπτικές στο να εκτεθεί σε πολλούς streamer και youtubers και θα θέλαμε να δούμε την διασκεδαστική, χαοτική φύση του TankManiacs να αναδεικνύεται με αυτό τον τρόπο.
Από το Vault 51 θα περάσετε ξανά;
Σίγουρα! Πρόκειται για μια συνεχιζόμενη συνεργασία!
Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας. Α, θα θέλατε να πείτε κάτι στους αναγνώστες του byteme;
Εμείς ευχαριστούμε για το χρόνο! Θα θέλαμε να σας προσκαλέσουμε στο πρόγραμμα της κλειστής Beta μας – ακόμη και τώρα δουλεύουμε συνέχεια σε αλλαγές και βελτιώσεις πάνω στο παιχνίδι, για αυτό θέλουμε να πάρουμε feedback από όσο το δυνατόν περισσότερους gamer γίνεται. Οπότε σας περιμένουμε και ελπίζουμε να ευχαριστηθείτε το Tank Maniacs!
Περισσότερα για το Tank Maniacs μπορείτε να μάθετε στη σελίδα του παιχνιδιού στο Steam, εδώ.