reviewsvideogames

Ys VIII: Lacrimosa of Dana

του Σπύρου "Shinobi" Ασημάκη
η παρουσίαση έγινε σε: Switch • επίσης διαθέσιμο για: PS4, PS Vita, PC
Επίσημη ιστοσελίδα
Eίδος: RPG, PEGI: 12+

Η περίοδος 1985-1987 ήταν πολύ σημαντική για τη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών - και δη των γιαπωνέζικων. Κατά ένα μαγικό τρόπο - λες και ευθυγραμμίστηκαν οι πλανήτες ένα πράγμα, την χρυσή εκείνη εποχή κυκλοφόρησαν τα πρώτα παιχνίδια από τις σημαντικότερες σειρές RPG, δημιουργώντας τη βάση της ιαπωνικής σχολής, όσον αφορά τη συγκεκριμένη κατηγορία παιχνιδιών. Λίγο μετά τα μέσα της δεκαετίας του ογδόντα, οι παίκτες που κατοικούσαν στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου είχαν τη χαρά να απολαμβάνουν στα αγαπημένα τους 8-μπιτα συστήματα, παιχνίδια ρόλων όπως τα Final Fantasy (Squaresoft), Phantasy Star (SEGA) και Dragon Quest (Enix). Δίπλα στα μελλοντικά μεγαθήρια της ιαπωνικής σκηνής, «ξεπήδησε» και η σειρά Ys, με το Ys: The Vanished Omens. Τα Ys που δημιούργησε η Falcom συνεχίζουν ακάθεκτα την πορεία τους από το 1987 μέχρι και σήμερα, ενώ φέτος το καλοκαίρι, πραγματοποίησε την εμφάνισή του στο Nintendo Switch το Ys VIII: Lacrimosa of Dana, το πρόσφατο επεισόδιο της σειράς.   

 
Η έκδοση για το Switch "τρέχει" στα τριάντα καρέ ανά δευτερόλεπτο, με μοναδική εξαίρεση τις κινηματογραφικές σκηνές, κατά τη διάρκεια των οποίων τα καρέ πέφτουν αισθητά κάτω από τα τριάντα. Επίσης, η ποιότητα της εικόνας είναι πολύ καλύτερη όταν χρησιμοποιούμε το Switch στη φορητή του μορφή. Στην τηλεόραση το Ys VIII παρουσιάζεται ελεφρώς πιξελιασμένο.  

Σ’ αυτό το επεισόδιο παρακολουθούμε τις περιπέτειες του Adol Christin, του μόνιμου πρωταγωνιστή της σειράς από το 1987, ο οποίος ταξιδεύει όλον τον κόσμο με το υπερωκεάνιο «Lombardia», ως ναυτάκι και μέλος της ομάδας ασφαλείας του πλοίου, υπό τις εντολές του καπετάν Barbaros (καμία σχέση με τον Κόναν τον Βάρβαρο). Όπως συνηθίζεται σε όλα τα παιχνίδια αυτού του κόσμου, το ήρεμο – έως βαρετό - ταξίδι του πληρώματος και των επιβατών του «Lombardia» διαταράσσεται από μία απρόσμενη τρικυμία και την εμφάνιση ενός γιγάντιου χταποδιού. Παρά τις προσπάθειες του γενναίου Adol, το θαλάσσιο τέρας κάνει κομμάτια το πλοίο, με αποτέλεσμα όσοι επέβαιναν στο «Lombardia» να καταλήξουν ναυαγοί στο νησί Seiren, το οποίο τυγχάνει να είναι και καταραμένο, εκτός από απομονωμένο. Αρνούμενος να αφήσει την κατάσταση στη θεά Τύχη, ο Adol, με τη συνδρομή των φίλων του Sahad και Laxia, αναλαμβάνει να εντοπίσει τους υπόλοιπους ναυαγούς, να εκπονήσει σχέδιο απόδρασης από το καταραμένο νησί, αλλά και να μάθει περισσότερα για την Dana, το μυστηριώδες κορίτσι που στοιχειώνει τα όνειρά, από τότε που πάτησε το πόδι του στο καταραμένο μέρος.   

H ατυχία, λοιπόν, που βρήκε το πλήρωμα και τους επιβάτες του «Lombardia», μετατρέπεται από τους σχεδιαστές του Ys VIII σε οργανικό κομμάτι του παιχνιδιού. Ο τίτλος της Falcom ανήκει στην κατηγορία των RPG δράσης που συνηθίζαμε να βλέπουμε στην προηγούμενη και προ-προηγούμενη γενιά συστημάτων από τις περισσότερες ιαπωνικές εταιρείες. Μπορεί, λοιπόν, το Ys VIII να έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη κατηγορία («φτωχό» οπτικά, με γραφικά και animation που παραπέμπουν σε παιχνίδια για το PS2), ωστόσο, η Falcom φρόντισε να αντισταθμίσει την ξεπερασμένη εικόνα του Ys VIII, με την ενδιαφέρουσα υλοποίηση της κεντρικής ιδέας του παιχνιδιού (ομάδα ανθρώπων που ναυαγούν σε ένα άγνωστο και αφιλόξενο νησί) και την υποδειγματική ενσωμάτωσή της στη δομή του Ys VIII. Θα μπορούσα να πω ότι πρόκειται για τον βασικό μηχανισμό πίσω από τους εμφανείς μηχανισμούς που ορίζουν το παιχνίδι.   

 
A, η Dana. Πρόκειται για το κορίτσι μιας άλλης εποχής, που στοιχειώνει τα όνειρα του Adol και σιγά-σιγά γίνεται η πρωταγωνίστρια του παιχνιδιού, μαζί με τον κοκκινομάλλη ήρωα.

Λίγο μετά το ναυάγιο του «Lombardia», ο Adol και η παρέα του, εκείνα τα δυο-τρία άτομα που ξεβράστηκαν από τη θάλασσα στην ίδια παραλία με τον κοκκινοτρίχη πρωταγωνιστή του παιχνιδιού, στήνουν έναν πρόχειρο καταυλισμό, ο οποίος – κατά τις πρώτες ώρες της περιπέτειας – λειτουργεί ως ένας απλός χώρος ξεκούρασης και ανασύνταξης των δυνάμεων για την ομάδα του Adol. Παράλληλα, αποτελεί την αφετηρία για κάθε επιχείρηση που οργανώνει ο Adol προς το εσωτερικό του νησιού. Κύριο μέλημα της ομάδας είναι ο εντοπισμός των υπόλοιπων μελών του πλοίου «Lombardia» που ναυάγησαν στο καταραμένο νησί. Η διάσωση των ναυαγών είναι το «υλικό» που συνδέει τα επιμέρους στοιχεία του Ys VIII και αυτό που δημιουργεί το αίσθημα της προόδου στον παίκτη. Κάθε ναυαγός που βρίσκει το δρόμο του για τον καταυλισμό, προσφέρει τις υπηρεσίες του στην ομάδα του Adol. Για παράδειγμα, η Kathleen, η οποία εργαζόταν ως σιδεράς και οπλοποιός στη στεριανή της ζωή, τώρα κατασκευάζει σπαθιά και πανοπλίες για τους ήρωές μας. O γιατρός Kiergaard αναλαμβάνει την περίθαλψη των τραυματισμένων και τη θεραπεία των αρρώστων. Από την άλλη, η Dina – ως πολύπειρη έμπορος – οργανώνει τις αγοραπωλησίες και τις ανταλλαγές πρώτων υλών και χρήσιμων αντικειμένων. Με την πάροδο του χρόνο, ο μικρός καταυλισμός μεταμορφώνεται, αποκτά καταστήματα, πύργους παρατήρησης, ξύλινα τείχη, και αρχίζει να μεταμορφώνεται σε μία μικρή - και απόλύτως λειτουργική - πόλη. Η εικόνα που παρουσιάζει ο καταυλισμός π.χ. στο πρώτο τρίωρο, διαφέρει εντελώς από την εικόνα του καταυλισμού μετά από δεκαπέντε ώρες παιχνιδιού. Πρόκειται για μία μικρή κοινωνία που αναπτύσσεται δυναμικά όσο προχωράμε στο παιχνίδι και αυτή ακριβώς η ανάπτυξη είναι που δημιουργεί την αίσθηση της προόδου που ανέφερα πιο πάνω.       

Εκτός από τις υπηρεσίες τους, οι ναυαγοί προσφέρουν και ένα πλήθος από δευτερεύουσες αποστολές, σαν και αυτές που συναντούμε σε κάθε παιχνίδι ρόλων εξ Ιαπωνίας, όπως είναι η εξόντωση ενός συγκεκριμένου τέρατος, ο εντοπισμός ενός σπάνιου υλικού ή η προστασία του καταυλισμού από τις επιδρομές τεράτων. Πέρα από τα χρήματα και τα αντικείμενα που κερδίζουμε κάθε φορά που ολοκληρώνουμε μία δευτερεύουσα αποστολή, το παιχνίδι φροντίζει να μας δίνει ακόμα ένα λόγο για να ασχοληθούμε με αυτές τις αποστολές. Κάνοντας τα χατίρια των ναυαγών, αυξάνεται η δημοτικότητα του κυρίου Adol, η οποία επηρεάζει και τον επίλογο της ιστορίας. Συνεπώς, αν θέλετε να δείτε τον καλό τον τερματισμό, καλό θα είναι να τους έχετε όλους ευχαριστημένους. Επίσης, ο εντοπισμός των ναυαγών που αναβαθμίζουν τη βάση του Adol και της παρέας του, προσφέρει έναν καλό λόγο για να εξερευνήσουμε το νησί, σπιθαμή και σπιθαμή. Αν συνυπολογίσουμε και το γεγονός ότι κάθε ναυαγός βρίσκεται κρυμμένος σε διαφορετικά σημεία του νησιού, η εξερεύνηση γίνεται ακόμα πιο απολαυστική, καθώς «σπάει» η γραμμικότητα που χαρακτηρίζει τα νεο-ρετρό JPRG, όσον αφορά τη μετακίνηση από περιοχή σε περιοχή και την αποκάλυψη του χάρτη. Ο  παίκτης ανακαλύπτει διαρκώς νέα πράγματα, γεγονός που κάνει το Ys VIII να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα παιχνίδια της κατηγορίας.

 
Το Ys VIII είναι ένα παραδοσιακό JRPG που υπόσχεται επικές αναμετρήσεις με τα αφεντικά του παιχνιδιού, αρκετό grinding και μπόλικη εξερεύνηση. Δεν είναι λίγες οι φορές που θα χρειαστεί να επιστρέψουμε σε μία περιοχή που έχουμε ήδη επισκεφτεί για να αποκαλύψουμε μια νέα διαδρομή ή να βρούμε έναν κρυμμένο θησαυρό, χάρις στα ειδικά αντικείμενα (όπως δερμάτινα γάντα, μαγικά μποτάκια και φανοί) που βρίσκουμε κατά τη διάρκεια της περιπέτειας του Adol, τα οποία μας επιτρέπουν την πρόσβαση σε δυσπρόσιτα μέρη.

Τέλος, αναφορικά με το σύστημα μάχης, ο Adol και οι υπόλοιποι δύο της ομάδας έχουν στη διάθεσή τους απλές και πολύ βασικές επιθέσεις, καθώς και μία σειρά από μαγικές κινήσεις, οι οποίες σπαταλούν τους ειδικούς πόντους (SP) που μαζεύουμε κάθε φορά που δέρνουμε ένα από τα τερατάκια που ζουν στο αφιλόξενο νησί. Φυσικά, κάθε χαρακτήρας έχει τις δικές του δυνάμεις και εξειδικεύεται στην αντιμετώπιση συγκεκριμένων τεράτων. Ο Sahad είναι ο ειδικός όταν έχουμε να κάνουμε με τέρατα που διαθέτουν σκληρό δέρμα, τα ιπτάμενα τέρατα είναι το φόρτε της Laxia, ενώ όλα τα υπόλοιπα τα κανονίζει μια χαρά ο Adol. Επίσης, με τη συχνή χρήση αυτών των μαγικών επιθέσεων, αποκτούμε πρόσβαση σε νέες και πιο ισχυρές επιθέσεις, ιδανικές για να νικήσουμε γρήγορα τα ζόρικα αφεντικά του παιχνιδιού. Εκτός από τις επιθετικές κινήσεις, υπάρχουν και οι αμυντικές Flash Guard και Flash Move. Απλές στην εκτέλεση (αρκεί να πατήσουμε έγκαιρα το κατάλληλο κουμπί ώστε να αποκρούσουμε το αντίπαλο χτύπημα ή λίγο πριν μας χτυπήσουν, αντίστοιχα), η πρώτη κάνει άτρωτο τον χαρακτήρα μας για ελάχιστα δευτερόλεπτα, ενώ η δεύτερη χαρίζει αφύσικη ταχύτητα για ένα μικρό χρονικό διάστημα, ώστε να βρεθούμε γρήγορα στην πλάτη του εχθρού, προκαλώντας του ακόμα μεγαλύτερη ζημιά. Απλό και κατανοητό, χωρίς να είναι κάτι το ιδιαίτερο (από την άποψη ότι δεν βασίζεται σε καμία πρωτότυπη ιδέα), το σύστημα μάχης είναι αρκούντως λειτουργικό και απολαυστικό, ώστε να μην καταντάει κουραστικό ή επαναλαμβανόμενο έπειτα από δεκάδες ώρες παιχνιδιού.   

Το Ys VIII: Lacrimosa of Dana δεν προσπαθεί να αγγίξει τις ευαίσθητες ρετρο-χορδές, δεν έχει την ανάγκη να «πουλήσει» ρετρίλα με το τσουβάλι, ούτε να προβάλλει τον παρωχημένο τεχνικό τομέα ως... άποψη. Ξεπερνάει τους όποιους περιορισμούς θέτει μία παραγωγή σχετικά χαμηλού προϋπολογισμού (οι οποίοι αφορούν το οπτικοακουστικό κομμάτι του παιχνιδιού) και πατάει γερά στα πόδια του, στηριζόμενο στο σενάριο, τους αξιομνημόνευτους χαρακτήρες και ένα σεναριακό εύρημα (αυτό των ναυαγών σε απομονωμένο νησί) που το χειρίζεται περίφημα. Ένα παράδειγμα προς μίμηση για όλες τις εταιρείες που ασχολούνται με τα παιχνίδια της συγκεκριμένης κατηγορίας. 

 

Ο εντοπισμός των ναυαγών, η ανάπτυξη του καταυλισμού και η εξερεύνηση του νησιού προσδίσουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα στο παιχνίδι. Όμορφο οπτικά, με ένα θαυμάσιο soundtrack. Το μουσικό θέμα του Ys VIII είναι ένα υπέροχο βαλς. 
Πρεπει να προσπεράσουμε αρκετά μενού για να πετύχουμε τον χάρτη που μας ενδιαφέρει. Η Dana αργεί να εμφανιστεί στο παιχνίδι. 

 

κανένα σχόλιο συνδέσου ή
γίνε μέλος για να σχολιάσεις