reviewsvideogames

Star Wars Battlefront II

του Φωκίωνα "Dismiss" Χαροκόπου
η παρουσίαση έγινε σε: PS4 • επίσης διαθέσιμο για: Xbox One, PC
Επίσημη ιστοσελίδα
Eίδος: FPS, PEGI: 16+

Σε μια άλλη εποχή, θα είχαμε να γράψουμε μόνο για το παιχνίδι. Και θα ήταν πολύ εύκολο, καθώς το Star Wars Battlefront II θα έπρεπε να είναι κανονικά η απόλυτη επιτυχία των γιορτών. Είναι μια πλούσια παραγωγή με ένα ηγεμονικό license, η οποία έχει πίσω της την πανίσχυρη μηχανή μάρκετινγκ της ΕΑ, αλλά και της Disney, καθώς η κυκλοφορία της συμπίπτει λίγο-πολύ με την κυκλοφορία του The Last Jedi στις αίθουσες (σε περίπτωση που μένετε σε μια σπηλιά στην Κουρούτα τον τελευταίο καιρό, πρόκειται για το όγδοο επίσημο κινηματογραφικό κεφάλαιο του Πολέμου των Άστρων). Επιπλέον, είναι η συνέχεια του καθόλα επιτυχημένου Battlefront, του απόλυτου τίτλου για όσους ήθελαν να ζήσουν μια γρήγορη και φαντασμαγορική εμπειρία multiplayer, χωρίς τις hardcore επιταγές ενός Battlefield ή Call of Duty. Είναι η κλασική περίπτωση του «Τι θα μπορούσε να πάει στραβά;» και η απάντηση είναι, όπως συνήθως: «Αρκετά πραγματάκια».

 
 Γεια σας, είμαι η Iden Versio, η πρώτη αμφιλεγόμενη κακή στο επίσημο σύμπαν του Star Wars. Και, ουπς, τώρα δεν είμαι πια (θα καταλάβετε όταν παίξετε).

Αλλά ας πάρουμε τα... πραγματάκια από την αρχή. Σε βασικό επίπεδο, το Star Wars Battlefront II είναι, για να χρησιμοποιήσω λίγο προηγμένη ορολογία που γνωρίζουν μόνο οι επαγγελματίες του χώρου... μια χαρά παιχνίδι. Είναι μια πλούσια, καλογυαλισμένη παραγωγή, η οποία πατάει επάνω σε μια σχεδιαστική δομή, αλλά και σε μηχανισμούς gameplay που λειτουργούν σωστά, συνδυάζοντας την προσβασιμότητα με το στρατηγικό βάθος. Ακόμα και ο εντελώς αρχάριος παίκτης θα καταλάβει αμέσως τι πρέπει να κάνει ή, τέλος πάντων, θα το καταλάβει μετά από δυο-τρεις αγώνες. Κάθε παράταξη έχει τις ίδιες ή παρόμοιες μονάδες, κάθε μονάδα έχει μια συγκεκριμένη εξειδίκευση, δύο βασικά όπλα και τρεις ειδικές ικανότητες. Για παράδειγμα, οι μονάδες τύπου assault έχουν υψηλή κινητικότητα και όπλα παντός χρήσης, οι μονάδες βαρέως οπλισμού έχουν υψηλότερη αντοχή, ασπίδες και... εμ... βαριά όπλα, οι αξιωματικοί ενισχύουν τους συμπολεμιστές τους και τοποθετούν ρομποτικούς πυργίσκους στο πεδίο της μάχης και ούτω καθεξής. Καθώς ο παίκτης εξοικειώνεται με τις συνθήκες της μάχης και αποκτά battle points, μπορεί να τους ξοδέψει για να αποκτήσει ελαφρώς πιο προηγμένες μονάδες ή οχήματα, ανάλογα με τον χάρτη και την κατάσταση της μάχης.

 
 Η αίσθηση της συμμετοχής σε μια εκτεταμένη μάχη είναι πολύ επιτυχημένη και η λεπτομέρεια στα σκηνικά εντυπωσιάζει μερικές φορές. 

Είναι ένα απλό, εύληπτο σύστημα που μεταφέρει πολύ όμορφα την αίσθηση του απλού στρατιώτη που συμμετέχει σε μια πελώρια, γαλαξιακή σύρραξη και επιτρέπει στον παίκτη να ασχοληθεί μαζί του στο βαθμό που τον ενδιαφέρει. Μπορεί να μην έχει πάρα πολλά modes (αυτό συμβαίνει εν μέρει επειδή μερικά modes του προηγούμενου έχουν ενταχθεί στο νέο Galactic Assault, το οποίο συνδυάζει πολλούς διαφορετικούς στόχους σε κάθε πεδίο μάχης), αλλά αυτά που έχει είναι καλοσχεδιασμένα, ενδιαφέροντα και, ιδιαίτερα στην περίπτωση του Starfighter Assault, απαραίτητα για τη σωστή μεταφορά μιας εμπειρίας Star Wars. Ακόμη πιο σημαντικό, προσφέρει αρκετά στρατηγικά περιθώρια για να δημιουργηθούν «δεμένες» ομάδες (αν και δεν υπάρχει επίσημη υποστήριξη για clan), ενώ ανταμείβει σε κάποιον βαθμό όσους σκέφτονται πιο στρατηγικά. 

Ένας άλλος παράγοντας που δεν πρέπει να παραλείψουμε είναι ότι, από πλευράς περιεχομένου, το Battlefront II είναι μια πραγματική... ονείρωξη για τους λάτρεις του franchise. Περιλαμβάνει σενάρια, μάχες και χαρακτήρες από όλες τις εποχές του Star Wars, δηλαδή από τα prequel, την αρχική τριλογία και την εποχή της Disney, ενώ για πρώτη φορά διαθέτει και ένα πλήρες, κανονικό campaign, το οποίο γεφυρώνει σεναριακά το Return of the Jedi με το The Force Awakens. Πρόκειται για ένα αρκετά ευχάριστο πεντάωρο, με πολλές έκτακτες εμφανίσεις αγαπημένων χαρακτήρων, έστω και αν δεν εκπληρώνει ακριβώς την υπόσχεση της παρουσίασης των γεγονότων από την πλευρά της Αυτοκρατορίας.Πέρα από όλα αυτά, οι ΕΑ και DICE έχουν υποσχεθεί μια σταθερή ροή περιεχομένου, χωρίς επιπλέον χρεώσεις που θα διχοτομούσαν το κοινό του παιχνιδιού, όπως συνέβη σε κάποιον βαθμό στον προηγούμενο τίτλο.

 
 Η ποικιλία των σκηνικών και των σεναρίων δεν θα αφήσει κανέναν παραπονεμένο. Ιδιαίτερα τους φίλους του προηγούμενου τίτλου.

Και κάπου εδώ, κυρίες και κύριοι, ξεκινάνε τα προβλήματα. Είναι κοινό μυστικό πλέον ότι η ανάπτυξη μεγάλων τίτλων με υψηλές αξίες παραγωγής (τα λεγόμενα «παιχνίδια ΑΑΑ», δηλαδή) έχει φτάσει σε ένα αδιέξοδο από άποψης τιμολογιακής πολιτικής. Τα παιχνίδια έχουν το ίδιο κόστος εδώ και αρκετό καιρό, παρόλο που πλέον δυσκολεύονται να διατηρήσουν τις τιμές τους στα αρχικά ύψη, τόσο λόγω υπερπροσφοράς, όσο και λόγω ανταγωνισμού, δευτερογενούς αγοράς/ενοικίασης κλπ., κλπ. Ταυτόχρονα, παρόλο που δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα επιτυχημένα παιχνίδια είναι εξαιρετικά κερδοφόρα, το κόστος δημιουργίας των παιχνιδιών ανεβαίνει διαρκώς. Λογικό είναι, λοιπόν, οι εταιρείες να αναζητούν επιπρόσθετα έσοδα, ιδιαίτερα τώρα που έχει πεθάνει πλέον και το Online Pass. Είναι μια τάση που παρατηρούμε σχεδόν παντού και πλέον έχει αρχίσει να παρεισφρέει ακόμη και σε αυστηρά single-player εμπειρίες, όπως το Shadow of War. Βέβαια, το γεγονός ότι αυτή η πρακτική είναι τόσο διαδεδομένη δεν σημαίνει ότι είναι και ευπρόσδεκτη. Πολύ περισσότερο δε όταν δεν χρησιμοποιείται σωστά. Δεν μπορεί ένας τίτλος που κοστίζει 50-60-70 ευρώ να αντιμετωπίζει τον καταναλωτή με τις ίδιες τακτικές που χρησιμοποιεί και ένα παιχνίδι free to play, όποιες και αν είναι οι προσδοκίες του εκδότη για τα έσοδά του. Με άλλα λόγια, θέλει μεγάλη προσοχή όταν θέλεις να συμπεριλάβεις στο full price παιχνίδι σου το σύστημα των loot boxes (δηλαδή των μικροσυναλλαγών για την αγορά τυχαίου συμπληρωματικού περιεχομένου).

 
 Οι μάχες του Battlefront II βασίζονται πάρα πολύ στη μαζική συμμετοχή και στην αλληλοϋποστήριξη, με μικρό χώρο για να λάμψει κανείς σε ατομικό επίπεδο, πέρα από τα modes που έχουν να κάνουν με ήρωες. Για αυτόν τον λόγο, το σύστημα pay to win που είχε το παιχνίδι στην κυκλοφορία του δεν "πονούσε" και τόσο πολύ, εκτός και αν κάποιος έχει πολύ ευαίσθητο "εγώ". Ωστόσο, παραμένει μια κατά βάση ανήθικη και σαφώς άπληστη επιλογή σε έναν τίτλο με κανονική τιμή στην αγορά. 

Το πρόβλημα με το Star Wars Battlefront II έχει (ή μάλλον είχε) δύο όψεις. Η πιο σημαντική από αυτές είναι ότι το σύστημα των loot boxes συνδέεται με την εξέλιξη του παίκτη. Αν θέλει ο παίκτης να ξεκλειδώσει όλες τις πιθανές ικανότητες για τον αγαπημένο του τύπο μονάδας και να μεγιστοποιήσει τα στατιστικά του, πρέπει να συγκεντρώσει Star Cards, οι οποίες κυμαίνονται από κοινές μέχρι σπάνιες. Αυτές οι Star Cards μπορούν να αποκτηθούν παίζοντας το παιχνίδι (με μεγάλη πίστη στη θεά τύχη και ΠΑΡΑ πολύ grinding) ή να βρεθούν σε κάποιο loot box. Όπως καταλαβαίνετε, από τη στιγμή που οι Star Cards επηρεάζουν το gameplay και από τη στιγμή που το σύστημα επιτρέπει την αγορά loot boxes που περιέχουν αυτές τις κάρτες και όχι κάποιο διακοσμητικό/prestige αντικείμενο, όπως συνήθως, τότε το σύστημα είναι στην ουσία pay to win, αφού οι παίκτες που ξοδεύουν χρήματα αποκτούν ένα απτό πλεονέκτημα. Η δεύτερη όψη του προβλήματος είναι η αργή πρόοδος για όσους δεν θέλουν να ξοδέψουν επιπλέον χρήματα. Ναι, το παιχνίδι επιτρέπει στους παίκτες να ξοδέψουν credits που αποκτούν παίζοντας το παιχνίδι για να πάρουν loot boxes, αλλά αυτά τα credits είναι πολύ λίγα και δεν διαφέρουν ιδιαίτερα για τους παίκτες που αποδίδουν καλύτερα στο παιχνίδι. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το παιχνίδι ζητάει και τεράστια ποσά credits για το ξεκλείδωμα ηρώων, πράγμα που πρέπει να κάνουν οι παίκτες που θέλουν να τους χρησιμοποιήσουν στη μάχη.

 
 Ιδού η πέτρα του σκανδάλου. Κάθε loot box περιέχει πέντε αντικείμενα, μεταξύ των οποίων και κάποιες Star Cards που τροποποιούν κάποια χαρακτηριστικά των μονάδων στο παιχνίδι. Η απόκτηση των σπάνιων καρτών θέλει πολύ κόπο, με αποτέλεσμα να έχει ο παίκτης την αίσθηση ότι δεν παίζει την αγαπημένη του μονάδα στο μέγιστο των ικανοτήτων της.

Μέχρι πριν από λίγο καιρό, λοιπόν, θα μπορούσαμε πολύ άνετα να απορρίψουμε το Star Wars Battlefront II, μόνο και μόνο λόγω αυτού του συστήματος. Τουλάχιστον σε ηθικό επίπεδο, γιατί στην πράξη οι μάχες είναι τόσο ομαδικές και εστιάζουν τόσο πολύ στην επίτευξη στόχων, αντί για τα kills, που το pay to win δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, εκτός και αν είστε το είδος του παίκτη που «σκυλιάζει» όταν χάνει σε κάποια αναμέτρηση. Τέλος πάντων, το θέμα είναι ότι το παιχνίδι ήταν στημένο με τέτοιο τρόπο ώστε να προτρέπει τον παίκτη σε αγορές, πράγμα απαράδεκτο για τίτλο full price. Από τότε, όμως, έχουν αλλάξει αρκετά πράγματα, αν και το τοπίο δεν έχει ξεκαθαρίσει αρκετά. Αρχικά, το κόστος των ηρώων μειώθηκε σε μεγάλο βαθμό. Δεύτερον, έχουν «παγώσει» προσωρινά οι μικροσυναλλαγές, πράγμα που σημαίνει ότι, όταν γράφονται αυτές οι γραμμές, κανείς παίκτης δεν μπορεί να αγοράσει loot boxes με πραγματικά χρήματα (κάποιοι πρόλαβαν, βέβαια, κι αυτό δεν αλλάζει). Τρίτον, το σύστημα προόδου επιταχύνθηκε αρκετά, μειώνοντας σημαντικά το grinding. Τέταρτον, όλα αυτά δεν φαίνεται να έχουν επηρεάσει την υπόσχεση για τακτική προσθήκη νέου περιεχομένου, γιατί το παιχνίδι ετοιμάζεται να υποδεχτεί το πρώτο περιεχόμενο βασισμένο στο The Last Jedi.

Η συνολική εικόνα είναι πολύ καλύτερη, λοιπόν, και όλα δείχνουν ότι οι αλλαγές που θα γίνουν στη συνέχεια θα λάβουν υπόψη τις αντιδράσεις των παικτών, αλλά και της Disney, η οποία δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένη με το κλίμα που είχε δημιουργηθεί για έναν τόσο προβεβλημένο προϊόν που σχετίζεται με το license της. Όμως δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι το παλιό σύστημα δεν θα επανέλθει με κάποιον τρόπο, μόλις περάσει η χρονική περίοδος προβολής της νέας ταινίας. Δύσκολο, αλλά δεν μπορεί να το αποκλείσει κανείς.

 
 Κάθε παράταξη έχει (τις ίδιες) τέσσερις βασικές μονάδες: Officer (υποστήριξη), Assault (ευέλικτη μονάδα κρούσης), Specialist (ακροβολιστές και χειριστές οχημάτων) και Heavy (θωρακισμένες μονάδες με βαρύ οπλισμό). Από εκεί και πέρα, αποκτώντας battle points σε κάθε μάχη, μπορείτε να ξεκλειδώσετε άλλες, ισχυρότερες μονάδες, όπως  ιπτάμενες μονάδες, πολεμιστές από άλλες ράτσες ή ακόμα και οχήματα. Οι πιο ισχυρές μονάδες είναι οι επώνυμοι ήρωες του Star Wars, οι οποίοι πρέπει πρώτα να ξεκλειδωθούν με credits για να έχει ο παίκτης τη δυνατότητα να τους βάλει στο παιχνίδι (παρόλο που ήταν διαθέσιμοι από την αρχή στο προηγούμενο Battlefront).

Πού μας αφήνει αυτό, λοιπόν; Έχουμε έναν καλοφτιαγμένο και πανέμορφο τίτλο, ο οποίος καλύπτεται από μια ομίχλη αμφιβολίας σχετικά με την αξία αγοράς του, αλλά και το πραγματικό κόστος του. Τα πράγματα δείχνουν να βελτιώνονται, αλλά δεν είναι εύκολο να προτείνει κανείς το νέο Battlefront στην κατάσταση που βρίσκεται. Προς το παρόν, για να απολαύσει κανείς τον τίτλο, πρέπει να είναι ή λυσσασμένοςφανατικός οπαδός του Star Wars ή να μην ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τα συστήματα προόδου και εξέλιξης του παίκτη. Άλλωστε, κάποτε τα online multiplayer παιχνίδια ήταν από μόνα τους μια ανταμοιβή, δεν υπήρχαν αυτά τα συστήματα. Αλλά πλέον υπάρχουν, ενώ υπάρχουν και πολλοί παίκτες που έχουν μεγαλώσει με αυτά. Είναι κρίμα, αλλά το συμπέρασμα παραμένει: αν δεν ανήκετε στις δύο παραπάνω κατηγορίες παικτών, είναι καλύτερα να περιμένετε προτού αποκτήσετε το Star Wars Battlefront II, μέχρι να δούμε πού θα καταλήξει το σύστημα προόδου.

 

Μια ανθολογία όλων των εποχών του Star Wars, campaign για έναν παίκτη, κορυφαίος τεχνικός τομέας και απόδοση στα 60 fps, καλοσχεδιασμένο σύστημα μάχης που είναι προσιτό και ικανοποιητικό για όλους, ομαδικές μάχες με έμφαση στην τακτική και όχι τόσο στην ατομική απόδοση.
Άχρηστο και καταπιεστικό σύστημα προόδου, φλερτάρισμα με υπερβολικές μικροσυναλλαγές και μηχανισμούς pay to win που δεν έχουν θέση σε έναν τίτλο που δεν είναι δωρεάν, τα επιπλέον στατιστικά που μπορούν να αποκτήσουν οι παίκτες αλλάζουν με απρόβλεπτους τρόπους τους ρυθμούς του παιχνιδιού.

 

4 σχόλια συνδέσου ή
γίνε μέλος για να σχολιάσεις
pirederas
18:16 06.12.17 pirederas χωρίς τίτλο
Δεν αμφιβάλλω ότι ο πυρήνας του παιχνιδιού είναι πολύ καλός αν παραβλέψει κανείς το θέμα των loot boxes, αλλά έλα που μιλάμε για τους χαρτογιακάδες της ΕΑ.

Η ΕΑ θα μπορούσε να πουλάει διακοσμητικές χαζομαρίτσες για το customisation των παικτών (skins, χρώματα, καπέλα, banners, κλπ). Αλλά όχι, έπρεπε να κάνει το παιχνίδι pay to win (έστω και λίγο, σε σύγκριση με το τί γίνεται στις σαβούρες του mobile gaming). Έλεος.

Και το ακόμα χειρότερο είναι ότι σου πούλαγε την λοταρία που λέγεται loot box. Αντί να παίρνεις με 10 κέρματα αυτό που θες, έπρεπε να δώσεις 3 κέρματα για να πάρεις ένα κουτί που ΙΣΩΣ να σου έδινε αυτό που ήθελες, με μικρές πιθανότητες επιτυχίας. Και αν δεν σου το έδινε, σκάσε πάλι άλλα 3 κέρματα, ξανά και ξανά, μέχρι να πετύχεις αυτό που θες (κι αν δεν έχεις ξεφραγκιαστεί εν τω μεταξύ). Όχι κύριοι της ΕΑ, αυτό λέγεται τζόγος και είναι ανήθικο για ΑΑΑ game με full price.

Δυστυχώς το φαινόμενο των loot boxes αναμένεται να πάρει διαστάσεις προσεχώς στην AAA βιομηχανία. Μετά το επικό fiasco της ΕΑ που φαίνεται να χάλασε την πιάτσα, εταιρίες όπως η λαοφιλής Take Two δίνουν μεγάλο αγώνα PR στα social media μπας και καταφέρουν να σώσουν τα δικά τους loot boxes. Δεν αποκλείω να κυκλοφορήσει το πολυαναμενόμενο Red Dead Redemption 2 το 2018 και να είναι pay to win με loot boxes, τουλάχιστον στο online κομμάτι του.

Όσο για το Battlefront 2, ίσως το πάρω κάποια στιγμή φτηνά μόνο και μόνο για το campaign του. Το multiplayer δεν θα το αγγίξω αν εξακολουθεί να είναι (έστω και λίγο) pay to win.

Dismiss
18:22 06.12.17 Dismiss RE: χωρίς τίτλο
Δεν είναι τόσο εύκολο το διακοσμητικό κομμάτι, βέβαια, γιατί πρέπει να εγκριθεί από την Disney. Τέλος πάντων, είναι σε δύσκολο σημείο τώρα, ελπίζω να μην πιέσουν πάλι προς την προηγούμενη κατεύθυνση, γιατί ακόμα και μια λογική υλοποίηση θα έχει πάλι απρόβλεπτες συνέπειες.

pirederas
18:48 06.12.17 pirederas RE: RE: χωρίς τίτλο
Συγγνώμη αλλά αυτά που λένε οι της ΕΑ ότι "φταίει το canon του Star Wars που δεν φτιάξαμε κοστουμάκια για να παίζει κανείς τον Darth Vader στα ροζ και την Leia με μπορντω-ροδο-κόκκινα ρούχα" είναι απλά δικαιολογίες που δεν μπορούν να σταθούν ως επιχείρημα.

http://www.polygon.com/2017/11/28/16711474/star-wars-battlefront-2-cosmetics-loot-boxes-lucasfilm-canon

Απ' ό,τι φαίνεται το ίδιο ακριβώς σύστημα με τα loot boxes επέστρεψε/επιστρέφει, απλά μειώνει την ανάγκη των άφραγκων gamers για grinding και δίνει περισσότερους πόντους σε σχέση με πριν.

http://www.eurogamer.net/articles/2017-12-04-initial-star-wars-battlefront-2-loot-box-related-changes-go-live

Dismiss
19:20 06.12.17 Dismiss RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
Το canon το λέει αυτός, το θέμα είναι ότι πρέπει να εγκριθεί από Disney, γιατί δεν αφήνουν να βγει ό,τι κι ό,τι. Το ξέρω καλά αυτό γιατί κάποτε είχα δουλέψει σε ένα περιοδικό με κόμιξ της DC και δεν άφηναν να χρησιμοποιήσεις άλλο artwork από το εγκεκριμένο. Το άλλο το γράφω και μέσα στο review, γιατί έγινε πριν το γράψω.