reviewsvideogames

Rayman Legends

του Φωκίωνα "Dismiss" Χαροκόπου
η παρουσίαση έγινε σε: PS3 • επίσης διαθέσιμο για: PC, X360, Wii U, PS Vita, PS4, Xbox One
Επίσημη ιστοσελίδα
Eίδος: platform, PEGI: 7+

Τελικά υπάρχει λόγος που τα παιχνίδια πλατφόρμας είναι μια χαμένη τέχνη. Από τη μια πλευρά έχεις ίσως τους πιο απλούς μηχανισμούς που μπορείς να φανταστείς. Από την άλλη, πρέπει να ανακαλύπτεις συνεχώς νέους τρόπους για να ανακατεύεις την τράπουλα, να προσφέρεις στον παίκτη νέες προκλήσεις και φυσικά να του κεντρίζεις το ενδιαφέρον, ώστε να ξεχάσει ότι στην ουσία, αυτό που δοκιμάζεται δεν είναι τόσο η επιδεξιότητά του (αν και φυσικά παίζει μεγάλο ρόλο), όσο η αίσθηση του ρυθμού. Χρειάζεται φαντασία, χρειάζεται κέφι και, φυσικά, χρειάζεται μηχανισμούς μελετημένους στην εντέλεια, ώστε κάθε κίνηση του παίκτη να έχει τη σωστή ανάδραση και τον σωστό αντίκτυπο.

Ένας από τους λόγους που λατρεύω το Rayman Legends είναι ότι δεν διστάζει να γίνει απροκάλυπτα ψυχεδελικό. Κάποτε όλα τα πλατφορμάκια ήταν έτσι, αλλά πλέον τα λιγοστά που έχουν απομείνει έχουν ένα ίματζ να προστατεύσουν.

Με κίνδυνο να γράψω το πιο σύντομο review της δεκαετίας, το Rayman Legends τα έχει όλα αυτά σε περίσσευμα. Για την ακρίβεια, όλα αυτά τα είχε και το Rayman Origins, το μοναδικό παιχνίδι των τελευταίων ετών που τόλμησε (και τα κατάφερε) να σπάσει το μονοπώλιο της Nintendo στα δισδιάστατα παιχνίδια πλατφόρμας. Φυσικά, δεν αναφέρομαι εδώ στα διάφορα indie που μοιάζουν με παιχνίδια πλατφόρμας, αλλά στην ουσία είναι παιχνίδια γρίφων, τύπου Limbo, Braid, κλπ. Αναφέρομαι στα κλασικά παιχνίδια πλατφόρμας που καλούνται να ζήσουν ή να πεθάνουν βάσει του σχεδιασμού και των μηχανισμών τους και δεν μπορούν να κρυφτούν πίσω από ορισμένες έξυπνες ιδέες.

Με λίγα λόγια, το Rayman Legends είναι το Rayman Origins, όπως θα έπρεπε να είναι από την αρχή. Από όλες τις απόψεις, είναι μια πιο φιλόδοξη παραγωγή, με βελτιωμένα γραφικά, ακόμα πιο εκπληκτικά σκίτσα και με ένα πασπάλισμα πολυγωνικών γραφικών που του δίνει λίγο περισσότερο τεχνολογικό «κύρος» για τα δεδομένα της σύγχρονης αγοράς. Επίσης, υπάρχει περισσότερη ποικιλία, περισσότερη διάθεση πειραματισμού και λείπει αυτό το χαρακτηριστικό «ξεχείλωμα» από τη μέση και μετά που πρόδιδε τις καταβολές του Origins (χεχε, λογοπαίγνιο για τους αγγλομαθείς) ως τίτλου ψηφιακής διανομής.

Βατραχάνθρωποι (όχι αυτού του είδους, οι άλλοι) που επιτίθενται επάνω σε ξυλοπόδαρα σιγομουρμουρίζοντας την Πτήση των Βαλκυριών του Βάγκνερ. Μισέλ Ανσέλ, κυρίες και κύριοι.

Πάνω από όλα, όμως, ο τίτλος έχει φαντασία, δημιουργικότητα και κέφι. Κάθε πλάσμα και κάθε γωνία του κόσμου σφύζει από προσωπικότητα, λεπτομέρεια και ξεκαρδιστικό animation. Κάθε στοιχείο του περιβάλλοντος είναι ζωντανό, πολλές φορές και διαδραστικό. Ακόμα και τα καθαρά κοσμητικά στοιχεία συνεισφέρουν στο εξαιρετικά γοητευτικό αποτέλεσμα. Αυτό που κάνει, όμως, το Rayman Legends να ξεχωρίζει είναι το γεγονός ότι η ομάδα του Μισέλ Ανσέλ δεν διστάζει να… τσαλακωθεί. Δεν υπάρχει εδώ η τελειομανία της ιαπωνικής σχολής, δεν υπάρχει η απόλυτη προσήλωση στην τελειοποίηση του βασικού μοντέλου gameplay που κάνει το τελικό αποτέλεσμα να λάμπει. Για να μην παρεξηγηθώ, οι μηχανισμοί είναι αρτιότατοι και η εφαρμογή της αδράνειας, όσο και η απόκριση του χειρισμού έχουν υλοποιηθεί ιδανικά. Ωστόσο, το Rayman Legends δεν διστάζει να αλλάξει τη συνταγή, ανατρέποντας πολλές φορές τα δεδομένα για τον παίκτη που έχει μπει σε έναν ρυθμό.

Έτσι, υπάρχουν επίπεδα όπου το Legends παύει να θυμίζει κλασικό παιχνίδι πλατφόρμας και αρχίζει και λεηλατεί τα sidescrollers της νιότης μας, από το Sonic μέχρι το Ghosts ‘n’ Goblins. Υπάρχουν γρίφοι, υπάρχουν επικά σετ πις, υπάρχουν καταδιώξεις, υπάρχουν ακόμα και μουσικά επίπεδα όπου ο παίκτης καλείται να διασχίσει μια πίστα με κινδύνους και εμπόδια που κινούνται στους ρυθμούς της μουσικής. Ειδικά αυτά τα επίπεδα είναι ό,τι πιο κεφάτο και απολαυστικό μας έχει προσφέρει το είδος τα τελευταία χρόνια.

Αν βρείτε τα σκούρα, το co-op είναι ένας καλός τρόπος για να φτάσετε στο τέλος μιας δύσκολης πίστας.

Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι το Rayman, όσο σεβαστό και αν είναι στους δυτικούς gamers, ποτέ δεν ήταν ένα τεράστιο όνομα, με την έννοια ενός Mario ή ενός Sonic. Αυτό σημαίνει ότι η Ubisoft δεν έχει κάποια προϊοντική ταυτότητα ή «βαριά» επωνυμία να προστατεύσει. Ούτε, φυσικά, κρέμεται από την επιτυχία και τη δημοτικότητα του Rayman για τη μελλοντική της επιβίωση. Αυτό επιτρέπει στους δημιουργούς να εστιάσουν στη φαντασμαγορία και στη διασκέδαση. Πρώτη τους προτεραιότητα είναι το κέφι και η ικανοποίηση του παίκτη και όχι η δημιουργία μιας «κλασικής εμπειρίας». Πώς λένε όλοι αυτοί οι σελέμπριτι στην τηλεόραση; «Περνάμε πολύ καλά και αυτό περνάει και στον κόσμο». Ε, το Rayman Legends είναι το ισοδύναμο αυτής της δήλωσης στο gaming.

17 σχόλια συνδέσου ή
γίνε μέλος για να σχολιάσεις
pirederas
08:20 11.09.13 pirederas χωρίς τίτλο
Έχω την αίσθηση ότι πρέπει να προτιμήσω την έκδοση PS Vita του Rayman Legends από την αντίστοιχη του PS3, γιατί έχει και μερικά επιπλέον επίπεδα με αφή, κι ας θυσιάζει το 4πλό co-op στην τηλεόραση. Θέλω να ρωτήσω τον reviewer την γνώμη του για αυτό το δίλημμα.

Dismiss
08:50 11.09.13 Dismiss χωρίς τίτλο
@pirederas Λυπάμαι, αλλά δεν μπορώ να σε βοηθήσω. Ζητήσαμε και την έκδοση για Vita, αλλά δεν έχουμε λάβει κάτι ακόμα. Κι εγώ, αν είχα την επιλογή, μάλλον για το Vita θα πήγαινα, αλλά με την προϋπόθεση ότι διατηρεί τα ακατέβατα 60 καρέ το δευτερόλεπτο. Διαφορετικά, εφόσον τέλειωσαν και οι διακοπές, καλύτερα σε οικιακό σύστημα. Ο χειρισμός του Murfy δεν νομίζω ότι είναι εξίσου σημαντικός λόγος με το frame rate, αλλά παίζει κι αυτός το ρόλο του.

geothing
09:21 11.09.13 geothing Παιδια...
... εγώ απ´ότι δίαβασα η ´εκδοση σε Vista ´εχει δεκάδες πίστες λιγότερες!

*edit Θα βγάλουν patch για να προσθέσουν τις υπολοιπες! http://uk.ign.com/articles/2013/09/04/rayman-legends-vita-patch-will-add-missing-levels

pirederas
09:39 11.09.13 pirederas χωρίς τίτλο
@ geothing

Φίλε, οι πίστες που λείπουν δεν είναι από το campaign/story mode, αλλά challenge levels, που είναι παραλλαγές των υπαρχόντων. Και όπως λες θα τα προσθέσουν με update.

TxCForever
10:53 11.09.13 TxCForever χωρίς τίτλο
Δεν είναι ακριβώς παραλλαγές άλλων πιστών αλλά speedruns σε περιοχές που βασίζονται σε άλλες που περάσαμε. Αν και δεν μοιάζει τόσο μεγάλη απώλεια, εδώ βρίσκονται μερικές από τις πιο δύσκολες προκλήσεις του παιχνιδιού, και προσωπικά θα με ενοχλούσε η απουσία τους. Αν τις προσθέσουν μετά όμως με DLC όλα καλά.

Για μένα το παιχνίδι είναι δεκάρι καρφωτό. Διάρκεια, περιεχόμενο, σχεδιασμός επιπέδων, μουσική, γραφικά, βαθμός πρόκλησης, χειρισμός, ποικιλία, απλά δεν υπάρχουν σε άλλα παιχνίδια του είδους.

Έχει μία τρέλα, ενέργεια και ρυθμό που σπάνια βλέπουμε, κυρίως γιατί την Ubisoft δεν την περιορίζει τίποτα (όπως την Nintendo που νιώθει την ανάγκη να ανακυκλώνει μουσικές, γραφικά, χαρακτήρες, σκηνικά, μηχανισμούς, στα 2D Mario).

Και τον χαρακτήρα της Βαρβάρας για κάποιο λόγο τον συμπάθησα πολύ. Αν και δεν μπαίνουν στον κόπο να της δώσουν ιδιαίτερο βάθος, πέτυχαν διάνα με τον σχεδιασμό και την συμπεριφορά της . Ελπίζω να την καθιερώσουν και σε μελλοντικές κυκλοφορίες.

Koopaling
12:25 11.09.13 Koopaling χωρίς τίτλο
Σιγουρη αγορα. Ως λατρης των πλατφορμ νιωθω συγκινημενος!

paokman
14:22 11.09.13 paokman !!!
Είχα λιώσει το προηγούμενο στο Wii. Aδημονώ να πιάσω και αυτό στα χέρια μου!

Olorin
15:23 11.09.13 Olorin Πες τα, ρε ΦΧ...
"Επίσης, υπάρχει περισσότερη ποικιλία, περισσότερη διάθεση πειραματισμού και λείπει αυτό το χαρακτηριστικό «ξεχείλωμα» από τη μέση και μετά που πρόδιδε τις καταβολές του Origins (χεχε, λογοπαίγνιο για τους αγγλομαθείς) ως τίτλου ψηφιακής διανομής."

Α, μπράβο, ρε ΦΧ, ΑΥΤΟ ακριβώς!!! Όσο συμπαθητικό κι αν βρήκα το Origins, το παράτησα λίγο μετά του δρόμου τα μισά και μέχρι σήμερα ουδέποτε το ολοκλήρωσα. Κι ας το θεωρώ ως το κορυφαίο "κουτάτο" και "καθαρόαιμο" 2D platform πλην Nintendo των τελευταίων ετών (γιατί προσωπικά θεωρώ πως υπάρχουν άπειρα indie downloadable puzzle/platforms, όπως τα Braid, Limbo που αναφέρεις, τα οποία τα απόλαυσα πολύ περισσότερο από το RO, αλλά γούστα είναι αυτά...).

Κι εγώ θεωρώ πάντως πως το πρώτο ήταν μάλλον πείραμα από πλευράς Ubisoft (για αυτό και αρχικά ήταν να βγει ως downloadable και μετά έτρεχαν να το ξεχειλώσουν), οπότε μου φαίνεται λογικό το RL να είναι αισθητά πιο πλούσιο ως παιχνίδι.

Προς το παρόν όμως έχω πολλά ακόμα να ασχοληθώ, οπότε μάλλον θα το χτυπήσω όταν πέσει η τιμή του στο 15άρι, ως συνήθως.

//Άντε ρε συ Μιχαλάγγελε, θα πιάσεις τώρα το Beyond Good & Evil 2 ή περιμένεις να βγάλει πρώτα ο Ουέντας το Last Guardian για να (ξανά;)ξεκινήσεις την ανάπτυξη;;;

TxCForever
15:58 11.09.13 TxCForever RE: Πες τα, ρε ΦΧ...
Και μένα μία από τα ίδια για το Origins. Αν και είχε μερικά εξαιρετικά επίπεδα, αρκετά ήταν βαρετά και απλά μπήκαν για να ξεχειλώσουν το παιχνίδι.

Στο Legends όμως δεν ισχύει κάτι τέτοιο, τουναντίον, το βρήκα να έχει τον καλύτερο ρυθμό που είδα σε platformer.

Ενώ το Origins το άφησα κάπου στην μέση. Εδώ τερμάτισα όλες τις αποστολές, σώζοντας όλα τα πλασματάκια, μαζεύοντας τον απαραίτητο αριθμό lums και ολοκληρώνοντας κάθε invasion. Τρελό κόλλημα λέμε.

Shinobi
16:26 11.09.13 Shinobi RE: Πες τα, ρε ΦΧ...
Εγώ πάλι το Origins το τελείωσα χωρίς κανένα πρόβλημα. Το ίδιο θα κάνω και με το Legends, όταν βρω το χρόνο για να παίξω.

> Last Guardian, Beyond Good & Evil 2, Shenmue III: θα είναι πάντα μέσα στις καρδιές μας.

Dismiss
16:33 11.09.13 Dismiss χωρίς τίτλο
@olorin Δεν είναι ότι δεν μου άρεσαν τα Limbo, Braid, κλπ, απλά δεν τα βρήκα αρκετά "platform". Το platforming ήταν υποτυπώδες, ενώ το μεγαλύτερο βάρος έπεφτε στο puzzling ή στην κεντρική ιδέα. Εντάξει, σαφώς και υπάρχουν διακυμάνσεις.

TxCForever
16:45 11.09.13 TxCForever RE: χωρίς τίτλο
Ακριβώς. Είναι σαν να λες πως το αγαπημένο σου adventure είναι το Tomb Raider.

Olorin
13:00 16.09.13 Olorin RE: RE: χωρίς τίτλο
Δεν είπα, βρε παιδί μου, πως "Το Braid είναι το αγαπημένο μου platform". Aπλώς ότι προσωπικά τα puzzle/platforms τύπου Braid/Limbo κ.λπ. μου άρεσαν περισσότερο από το "πιο καθαρόαιμο" Rayman Origins, επειδή ο ΦΧ επεσήμανε πως τον τελευταίο καιρό βγαίνουν περισσότερα puzzle/platform από καθαρόαιμα...

TxCForever
13:21 16.09.13 TxCForever RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
Οκ δεκτό. Αν και προσωπικά προτιμώ τα platformers που είναι platformers. To είδος ανέκαθεν τέσταρε αντανακλαστικά και προσεκτικούς ελιγμούς παρά IQ, και προτιμώ να παραμείνουν έτσι.

Koopaling
02:50 12.09.13 Koopaling χωρίς τίτλο
Παντως ελπιζω πως δεν ειμαι ο μονος που χαιρεται σα χαζος με ολα αυτα τα καλα πλατφορμ που εχουν αρχισει να κυκλοφορουν... μετα απο τετοια απουσια (εποχες ps2-gamecube καθως και αρχες της προηγουμενης γενιας) μου φαινεται καταπληκτικο που επιστρεφει θριαμβευτικα το ειδος. Λες να βοηθανε τα μπατζετ, που ειναι λιγοτερο απαιτητηκα, η μηπως ο κοσμος προτιμα να παιζει κατι πιο απλο παρα κατι ανταγωνιστικο και περιπλοκο?

Dismiss
06:28 12.09.13 Dismiss RE: χωρίς τίτλο
Καλά, αν τα βάλεις κάτω δεν είναι τόσο πολλά. Ούτε σταμάτησε ο κόσμος να παίζει COD και FIFA. Απλά, υπάρχουν πολλές πλατφόρμες στην αγορά αυτήν τη στιγμή, με αποτέλεσμα οι καλοί multi platform τίτλοι να εκτοξεύονται σε πωλήσεις. Ακόμη και 200.000 να πουλήσεις σε κάθε πλατφόρμα το φτάνεις το εκατομμύριο.

Shinobi
11:35 16.09.13 Shinobi Προς Nintendo και SEGA:
Αγαπητές Nintendo, SEGA,

Αν θέλετε να φτιάξετε ένα πρωτοποριακό 2D platform, δείτε το Rayman Legends*


*Κάτι που δε θα έλεγα πριν από 10 χρόνια.