reviewsvideogames

Pro Evolution Soccer 2018

του Στέλιου «gandalfst» Μουστάκη
η παρουσίαση έγινε σε: PS4 • επίσης διαθέσιμο για: Xbox One, PC, PS3, X360
Επίσημη ιστοσελίδα
Eίδος: sports, PEGI: 3+

Έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση, οι περισσότεροι συντάκτες που αναλαμβάνουν να καλύψουν το ρόστερ των αθλητικών τίτλων μιας γενιάς συστημάτων, θα πρέπει να νομίζουν πως βρίσκονται σε μια «Ημέρα της Μαρμότας» όταν έρχεται η ώρα να αξιολογήσουν το επόμενο Pro, FIFA, NBA 2K και το... συνάφι τους. Το έχουμε ξαναγράψει εδώ πολλάκις, αλλά ο χρόνος (ή καλύτερα η έλλειψη αυτού) είναι αδυσώπητος για αυτές τις ομάδες ανάπτυξης που δουλεύουν στα ετήσια επεισόδια των αθλητικών σειρών. Έξι με οχτώ μήνες καθαρού development (αν αφαιρέσεις όλο το pre-production, το debugging, κτλ), πόσους πειραματισμούς και αλλαγές να επιτρέψουν σε ένα project με τόσες πολλές και περίπλοκες συνισταμένες; Και από την άλλη, πόσα πράγματα να γράψεις για το κάθε νέο επεισόδιο σε ένα «ποδοσφαιράκι», που χρησιμοποιεί πάνω-κάτω τα ίδια υλικά με την προηγούμενη φορά; Γιατί φυσικά, και το Pro Evolution Soccer 2018 είναι το παιχνίδι που κυκλοφόρησε πέρυσι περίπου ίδια εποχή, με μερικές αισθητές επεμβάσεις σε στοιχεία του gameplay, ορισμένες αισθητικές αλλαγές, και τα ίδια προτερήματα και μειονεκτήματα που χαρακτηρίζουν τη σειρά εδώ και... ποιος θυμάται πλέον πόσα χρόνια.

 
H Barcelona συνεχίζει να έχει την καλύτερη εκπροσώπηση σε ένα ακόμη PES, αν και η Konami είχε την ατυχία να βασίσει πολύ υλικό στον Νεϊμάρ. Σε update στα μέσα Οκτώβρη πάντως, ο Βραζιλιάνος αφαιρέθηκε από όλα τα μενού του παιχνιδιού. 

Ξεκινώντας από τα θέματα εντός γηπέδου, αυτή τη χρονιά οι άνθρωποι της Konami επιβράδυναν λίγο την ταχύτητα με την οποία κινούνται οι ομάδες στον αγωνιστικό χώρο. Ταυτόχρονα, φαίνεται πως μεγάλο κομμάτι του σχεδιασμού αφιερώθηκε στην ενίσχυση των κανόνων φυσικής του παιχνιδιού: όλες οι επαφές με τη μπάλα, αλλά και οι επαφές μεταξύ των παικτών, λειτουργούν με αισθητά περισσότερο ρεαλισμό σε σχέση με το περσινό παιχνίδι. Αυτά τα δύο νέα στοιχεία συνδυαστικά, οδηγούν σε πιο αργούς, και πιο απρόβλεπτους αγώνες σε σύγκριση με το PES 17, μια κατεύθυνση που δίνει εξελικτούς πόντους στο gameplay της σειράς. Αναβαθμισμένη φαίνεται επίσης και η τεχνητή νοημοσύνη των παικτών που ελέγχει η CPU, ειδικά στην περίπτωση των συμπαικτών του παίκτη, αν και σύντομα αρχίζουν πάλι να εμφανίζονται κενά λογικής, ειδικά στις άμυνες. Κάθε χρόνο βλέπουμε γνωστά προβλήματα στην τεχνητή νοημοσύνη να επιστρέφουν σε διάφορες παραλλαγές τους, όπως το κλασικό φαινόμενο όπου παίκτες δεν ακολουθούν ή δεν παρακάμπτουν την πορεία μιας μπάλας που περνάει ακριβώς δίπλα τους, ή και καινούρια να κάνουν την εμφάνισή τους, όπως οι ασθενείς αντιδράσεις των αμυντικών σε σέντρες παράλληλες με το τέρμα, και οι υπερβολικές αντιδράσεις των τερματοφυλάκων, – ένα πισωγύρισμα σε σχέση με πέρυσι, όπου οι τερματοφύλακες παρουσίαζαν σημαντικές βελτιώσεις στη συμπεριφορά τους. Είναι θέματα που η ίδια η Konami γνωρίζει – και ισχυρίζεται πως θα διορθώσει μέσα στο επόμενο διάστημα -, αλλά προσωπικά περιμένω ελάχιστα πράγματα πριν φτάσουμε πλέον να κρίνουμε το...PES 2019.

 
Τα σχεδόν 30 διαθέσιμα στάδια του παιχνιδιού παραμένουν εντυπωσιακά, αλλά κατώτερα τεχνικά από τα αντίστοιχα του FIFA. Για κάποιο περίεργο λόγο, η Konami κατάφερε την παράδοξη αποκλειστικότητα στο Camp Nou, που φέτος θα απουσιάζει από το FIFA. 

Τα άλλα προβλήματα του νέου PES θα μπορούσαν να παρθούν αυτούσια από το περσινό, το προπέρσινο, και πάει λέγοντας άρθρο. Ναι, η Konami εξακολουθεί να αδυνατεί να διαχειριστεί το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων, ή οι πόροι που έχει στη διάθεσή της δεν επαρκούν για να κάνει κάτι για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με τις άδειες χρήσης ομάδων, σταδίων, κοκ. Το αποτέλεσμα είναι, παραδοσιακά πλέον, να βλέπουμε τους «μπλε» και τους «κόκκινους», στη θέση ομάδων που θεωρούνται δεδομένες στο παγκόσμιο ποδοσφαιρικό στερέωμα. Ναι, στον τομέα της παρουσίασης, οι Ιάπωνες σχεδιαστές έχουν να παρουσιάσουν κάτι ανταγωνιστό απέναντι στην Electronic Arts από την προηγούμενη... χιλιετία. Για την πιθανότητα αντίπαλου δέους ενός story mode στα πρότυπα του ανταγωνισμού, δεν χρειάζεται να πούμε τίποτα. Και φυσικά, ο αγγλικός σχολιασμός είναι κακός, αλλά υπάρχουν και χειρότερα, όπως ο... βιβερεπερικολοζαμεντισμός των Σωτηρακόπουλου – Θαναηλάκη που παραμένει αναλλοίωτος στο χρόνο, με απειροελάχιστες νέες ατάκες σε ένα σχολιασμό που έχει καταντήσει μονότονος και βαρετός εδώ και πολλά χρόνια. Πρόκειται για στοιχεία που μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο με επένδυση χρόνου και χρήματος, κάτι που η Konami δεν φαίνεται διατεθειμένη να κάνει, τουλάχιστον όσο βρισκόμαστε ακόμη στην ίδια γενιά.

Τι μας μένει λοιπόν; Μα η πιο σημαντική διαπίστωση – πως με όλες του τις ελλείψεις, και με όλες τις γκρίνιες που απευθύνουμε στους σχεδιαστές του σε ετήσια πλέον βάση, το Pro Evolution Soccer παραμένει ένα συναρπαστικό, απολαυστικό παιχνίδι ποδοσφαίρου, ίσως το καλύτερο στην κατηγορία του (δυστυχώς δεν είχα ακόμη τη δυνατότητα να ασχοληθώ με το FIFA 18). Είναι κάποιες λεπτομέρειες που εξακολουθούν να κάνουν τη διαφορά εδώ και χρόνια και ειδικά μετά την αναβάθμιση της σειράς στην FOX Engine. Το πως έχει αποτυπωθεί το motion capture των παικτών σε μερικά από τα πιο βασικά στοιχεία της δράσης, όπως το τρέξιμο, τα μαρκαρίσματα και τα σουτ.Η ξεχωριστή συμπεριφορά που επιδεικνύουν οι παίκτες ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και την προσωπικότητά τους στην πραγματική ζωή, με αποτέλεσμα να μπορείς να ξεχωρίσεις διάσημους αθλητές μόνο και μόνο από τις κινήσεις τους στο γήπεδο. Το πόσο εμφανές είναι, κατά τη διάρκεια ενός παιχνιδιού, το ότι δύο διαφορετικές ομάδες αναπτύσσονται και λειτουργούν και με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Το πόσο σημαντική είναι η τακτική στο gameplay, καθώς ανάλογα με τον αντίπαλο, ένας τρόπος παιχνιδιού που έχεις παγιώσει σε προηγούμενες νίκες μπορεί να καταλήξει τελείως αναποτελεσματικός, και το πως πειραματισμοί στην ανάπτυξη της ομάδας σου μπορούν αντίστοιχα να «ξεκλειδώσουν» άμυνες που φαίνονται απροσπέλαστες. Είναι τα στοιχεία που καθιστούν το PES, το παιχνίδι ποδοσφαίρου με το πιο ρεαλιστικό, και κατά την άποψή μου πιο διασκεδαστικό gameplay.

 
Η αγωνιστική δράση παραμένει το φόρτε του PES. Τα... εξω-αγωνιστικά ζητήματα είναι αυτά που εξακολουθούν να ρίχνουν την απόδοση του παιχνιδιού. 

Οπότε καταλήγουμε στο τελικό ερώτημα: Αξίζει κανείς να αγοράσει ένα ακόμη Pro Evolution Soccer, όταν είναι μεν καλύτερο, αλλά ταυτόχρονα και τόσο κοντά στο προηγούμενο παιχνίδι και ειδικά όταν συνεχίζουν να κυκλοφορούν ανανεωμένα ρόστερ ομάδων από τους ίδιους τους οπαδούς της σειράς;Η αλήθεια είναι πως σε σχέση με το FIFA, όπου η ομάδα της EA πραγματοποιεί συχνά ριζικές αλλαγές στο gameplay, άλλες φορές με θετικά και άλλες με αρνητικά αποτελέσματα, οι σχεδιαστές της Konami μοιάζουν σαν να... «υφαίνουν» από PES σε PES, το ίδιο δημιούργημα, στο δρόμο τους προς το ιδανικό παιχνίδι ποδοσφαίρου:μικρές πινελιές, ανεπαίσθητα καλιμπραρίσματα, και παρεμβάσεις μόνο όταν είναι σίγουρο πως ενισχύουν μια βάση που παραμένει αυτούσια εδώ και χρόνια. Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα διαδικασία, αλλά το αν θέλει κάποιος να αποτελέσει συμμέτοχος και παρατηρητής της, είναι κάτι που εξαρτάται τελικά από την ιδιοσυγκρασία και το πορτοφόλι του. Το σίγουρο είναι πως όποιος επενδύσει, θα πάρει πίσω πολλές ποιοτικές ώρες με τη ψηφιακή εκδοχή του αγαπημένου του σπορ.

 

Βελτιωμένο σε σημεία σε σχέση με το περσινό παιχνίδι, παραμένει το «ποδοσφαιράκι» με το πιο χορταστικό και διασκεδαστικό gameplay στην αγορά.
Μειονεκτήματα, αναλλοίωτα στο χρόνο: ο τομέας της παρουσίασης πάσχει αισθητά σε σχέση με τον ανταγωνισμό, το θέμα με τα δικαιώματα των ομάδων, κακός σχολιασμός. Κάποια λάθη στον τρόπο που λειτουργεί η τεχνητή νοημοσύνη, στα οποία θα έπρεπε να είχε δοθεί περισσότερη προσοχή.

 

10 σχόλια συνδέσου ή
γίνε μέλος για να σχολιάσεις
pirederas
23:47 10.11.17 pirederas χωρίς τίτλο
Τα αθλητικά παιχνίδια πρέπει να σταματήσουν να είναι ετήσια και να γίνουν κάτι σαν online MMO, free to play ή μή. Ή έστω να βγαίνει ένα game και να παραμένει στην αγορά για 2, 3 ή 4 χρόνια με συνεχή updates και DLCs στο ενδιάμεσο. Έτσι και αλλιώς πολλοί πιστεύω ότι δεν παίρνουν κάθε χρόνο FIFA ή PES με τις ελάχιστες προσθήκες βελτιώσεις. Και ειδικά το FIFA ζει πλέον από το FUT και τα microtransactions (κάτι αντίστοιχο πρέπει να έχει και το PES).

TxCForever
11:03 11.11.17 TxCForever RE: χωρίς τίτλο
Το Προ έχει μείνει πίσω σε πωλήσεις, αλλά με τις πωλήσεις που κάνει το FIFA αμφιβάλλω πως θα γίνει ποτέ αυτό που λες. Και μην το σκέφτεσαι με τα δικά σου κριτήρια, έχει κόσμο που έχει PS4 ή Χ1 ΜΟΝΟ για να παίζει FIFA (ή Madden, ή NBA2K κτλ κτλ). Είναι ένα σεβαστό μερίδιο του κοινού των κονσολών που υπάρχει από εποχή του Mega Drive και δεν το βλέπω να φεύγει σύντομα.

pirederas
11:56 11.11.17 pirederas RE: RE: χωρίς τίτλο
Κι όμως, κάτι αρχίζει να γίνεται προς αυτή την κατεύθυνση.

Will there come a day when EA doesn't release a new FIFA every year?
"The short answer is yes," EA's boss says.
http://www.eurogamer.net/articles/2017-11-09-would-there-ever-come-a-day-when-ea-doesnt-release-a-new-fifa-every-year

Αν ένα sports game σταματήσει να είναι ετήσια κυκλοφορία και γίνει κάτι σαν ΜΜΟ με τιμή τα κλασικά 60/70 ευρώ με συνεχή roster updates, DLCs και rebalance patches, δηλαδή να γίνει game as a service, αυτομάτως η ΕΑ κερδίζει τα λεφτά που χάνει από την διανομή των δίσκων στα καταστήματα (μερίδιο λιανικής, μεταφορικά κόστη, διαχείριση stock, κλπ). Έστω και ανά διετία να βγαίνει το FIFA ή το Madden, καλό θα είναι για τους παίκτες. Ούτε η ΕΑ θα χάσει γιατί το FUT είναι που φέρνει το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου πλέον.

blackpax
13:28 11.11.17 blackpax RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
η ετήσια κυκλοφορία είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλά χρόνια ήδη την αγορά. Η δική μου short answer είναι ΝΟ, γιατί δεν είναι εφικτό χωρίς "θυσίες". Πολλές αλλαγές σε gameplay και μηχανισμούς ή διορθώσεις σε μηχανές γραφικών και προγραμματιστικούς αλγόριθμους, απαιτούν εκ βάθρων αλλαγές στο λογισμικό. Φυσικά όχι πάντα, αλλά οι αγορές θέλουν την προσμονή και την τακτικότητα των sequel σε τέτοια παιχνίδια. Οπότε πρέπει να υπάρχει μια απάντηση στο "κάθε πότε;". Αν αυτή θα είναι κάθε χρόνο, κάθε 2 χρόνια ή κάτι άλλο είναι άλλο θέμα. Πάντως οι αγορές ζεσταίνονται με ετήσιες κυκλοφορίες και ανανέωση interface. Αυτό σε μια τόσο ταχέως μεταβαλλόμενη αγορά όπως πχ είναι το ποδόσφαιρο ή το μπάσκετ, απαιτεί αντίστοιχα ταχέως επιβαλλόμενη αναθέρμανση. Γιαυτό πιστεύω ότι σε επιλεγμένα sport games, βλ fifa, η ετήσια κυκλοφορία είναι απαραίτητη για τη βιομηχανία. Εγώ σαφώς και θα προτιμούσα αυτό που λες pirederas. Πάντως είναι παααααρα πολλοί εκεί έξω, που κάθε χρόνο παίρνουν το νέο φιφα ή προ. ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ. Υπήρξα και εγώ ένας από αυτούς όσο είχα χρόνο και θα ήμουνα ακόμα αν δεν είχα άλλες υποχρεώσεις...

buddyjesus
22:46 11.11.17 buddyjesus laissez faire laissez passer
Έίναι από τα παιχνίδια που ο καθένας αγοράζει, είτε είναι hardcore είτε casual. Δύσκολα θα κόψουν το ετήσιο release cycle αν δεν πέσουν οι πωλήσεις

paokman
12:14 12.11.17 paokman !!!
Μου το έκαναν δώρο στο PS4. Όλα τα λεφτά είναι το διπλό με φίλους! Το γεγονός ότι κατέβασαν ένα κλικ την ταχύτητα του παιχνιδιού είναι ιδιοφυές. Μπορείς ως εκ τούτω να ξεδιπλώσεις τη σκέψη σου ευκολότερα και να πετύχεις ωραίες φάσεις. Παίζοντας με το κομπιούτερ αισθάνομαι μονίμως αδικημένος, καθώς μπορείς να φας γκολ με οποιονδήποτε τρόπο όσο καλά κι αν έχεις παίξει. Το θέμα της ελλείψεως ομάδων και πρωταθλημάτων μάλλον δεν απασχολεί πια την KONAMI, αφού σχεδόν από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας διατίθενται πολλά patch τρίτων, τα οποία προσθέτουν όποιο πρωτάθλημα μπορείς να φαντασθείς!

blackpax
08:04 13.11.17 blackpax χωρίς τίτλο
ρε γμτ, προσπαθώ ειλικρινά να εγκαταλείψω το φιφα για χάρη του άλλοτε λατρεμένου ΠΡΟ, αλλά δε γίνεται ! όσες φορές προσπαθώ, με κουράζει και με ξενερώνει κατά τόπους. Βάζω μετά το φιφα και είναι όλα τόσο γλαφυρά και ομαλά. Είχα ελπίδα με το 2018 αλλά βλέπω ότι πάλι δε γίνεται. Ίσως έχω συνηθίσει θα πει κάποιος, αλλά αυτή η συνήθεια παλιότερα καθόλου δε με εμπόδισε να εγκαταλείψω το φιφα εν μια νυκτί για το συγκλονιστικό τότε -και τώρα ακόμα- iss pro. Τι να πω, δε ξέρω...

buddyjesus
13:20 13.11.17 buddyjesus RE: χωρίς τίτλο
To τρομακτικό, μιας που ανέφερες ISS, είναι πως σαν χτες μου φαίνεται που πλακωνόμασταν στο ISS 98' @PSX. Daaaaaaaamn

TxCForever
17:35 13.11.17 TxCForever RE: RE: χωρίς τίτλο
ISS Pro Evolution 2 ήταν το παιχνίδι που πραγματικά κάηκα με φίλους (από τα κλασσικά, γιατί το πραγματικό κάψιμο ήταν στο PES 5).

blackpax
13:49 14.11.17 blackpax RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
για μένα η αρχή έγινε με το iss pro 98, και από τότε μέχρι το 2010, καιγόμασταν μόνοι και παρέα με τα pro.