reviewsvideogames

Knack

του Φωκίωνα "Dismiss" Χαροκόπου
η παρουσίαση έγινε σε: PS4
Επίσημη ιστοσελίδα
Eίδος: action, PEGI: 7+

Δεν θυμάμαι αν ήταν στο byteme, αλλά κάποτε είχα γράψει ότι ένα μέτριο, αδιάφορο παιχνίδι ίσως να είναι χειρότερο από ένα κακό παιχνίδι που προσπαθεί να κάνει κάτι διαφορετικό.  Το Knack έρχεται να αποδείξει ότι είχα άδικο. Όταν ένα μηχάνημα κάνει τα πρώτα του βήματα, τα μέτρια παιχνίδια έχουν τη δική τους θέση. Όχι ότι δεν θα ήταν καλύτερο να είναι «καλά» παιχνίδια, αλλά τουλάχιστον δεν σε κάνουν να αισθάνεσαι άσχημα που τα αγόρασες. Έχεις ένα νέο κουτί κάτω από την τηλεόραση, θέλεις να έχεις 2-3 τίτλους να παίζεις, άντε να δείξεις και λίγο τα γραφικά στους φίλους σου, 'ντάξει μωρέ, καλή καρδιά. Τουλάχιστον έχει χρώματα που ταιριάζουν με το χριστουγεννιάτικο δέντρο.

Τουλάχιστον μπορείς να βάλεις τα απωθημένα σου, αν δεν γουστάρεις τον Shrek, για κάποιον λόγο.

Βέβαια, δεν κάνει καλό να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας: το Knack μπορεί να μην είναι κακό, αλλά παραμένει μια πολύ μεγάλη απογοήτευση. Πρώτα από όλα, είναι το παιχνίδι που σχεδίασε ο Μάρκ Κένρι, ο αρχιτέκτονας του PS4, επομένως περιμένεις ότι, αν μη τι άλλο, θα σου δείξει όλα τα νέα κολπάκια που κάνει το νέο σύστημα. Ούτε καν προσπαθεί. Δεύτερον, έχει ένα λουκ που θυμίζει αυτομάτως τις μεγάλες (πάλαι ποτέ;) δόξες του PlayStation: τα Jak and Daxter και Ratchet and Clank. Δυστυχώς, δεν πλησιάζει τις καλύτερες στιγμές αυτών των ένδοξων σειρών ούτε στο ελάχιστο. Ναι, είναι ό,τι πιο κοντινό σε Pixar έχει βγάλει ποτέ το PlayStation (χεχε, το θυμάστε αυτό το σλόγκαν;), αλλά τι να το κάνεις όταν το παιχνίδι είναι τόσο ανέμπνευστο. Βέβαια, και η Pixar τον τελευταίο καιρό δεν είναι σε φόρμα, επομένως…

Για κάποιον περίεργο λόγο, το υλικό μάρκετινγκ, αλλά και σημαντική μερίδα του ξένου Τύπου περιγράφουν το Knack ως παιχνίδι πλατφόρμας. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Ίσως ο όρος να έχει φθαρεί λίγο με τη συνήθεια και να αρκούν πλέον τα καρτουνίστικα γραφικά για να θεωρηθεί ένα παιχνίδι «platformer». Τι να πω, εγώ προσωπικά δεν μοιράζομαι αυτήν την άποψη. Σίγουρα, έχει κάποια σημεία που πρέπει να περάσεις από επικίνδυνα μέρη και κενά, αλλά παιχνίδι πλατφόρμας δεν το λες. Εγώ θα το περιγράψω ακριβώς όπως το βλέπω: είναι ένα απλοποιημένο, παιδικό και καρτουνίστικο God of War. Και μη μου πείτε ότι παιδικό = καρτουνίστικο, γιατί θα τσακωθούμε. Όταν χρησιμοποιώ προσωπικά τον όρο «παιδικό», εννοώ «σχεδιασμένο ή έστω φιλικό για τα παιδιά» και τίποτα παραπάνω.

Όπως και το God of War, το Knack είναι κατά βάση ένα παιχνίδι μαχών με σταθερή κάμερα, διανθισμένο με πλατφόρμες και κάποιες στημένες σκηνές (σαφώς λιγότερες από όσο θα περίμενε κανείς από αυτό το DNA παιχνιδιού). Είναι μια αποδεδειγμένα επιτυχημένη συνταγή, μόνο που εδώ είναι τόσο αραιωμένη ώστε να γίνεται σχεδόν μη αναγνωρίσιμη. Οι στημένες σκηνές δεν είναι ιδιαίτερα ευρηματικές (και σίγουρα δεν ευνοούνται από την επική αίσθηση μεγαλείου ενός God of War), τα σημεία με τις πλατφόρμες είναι εντελώς τυπικά και γρίφοι δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα, εκτός και αν μετράει ως γρίφος το «βάλε την μπαταρία στη γεννήτρια για να ενεργοποιηθεί ο μοχλός που είδα πριν από δύο οθόνες». Εν ολίγοις, δεν έχει την ισορροπία, την ποικιλία και την ευρηματικότητα που χρειάζεται για να σπάσει την εγγενή μονοτονία των συνεχών μαχών, κάτι που έκανε τόσο, μα τόσο επιτυχημένα το God of War. 

Οι χορταστικές σφαλιάρες είναι το πιο απολαυστικό στοιχείο του Knack.

Ευτυχώς, τα πράγματα είναι αρκετά καλύτερα όταν εστιάζει κανείς στο «κυρίως πιάτο» του τίτλου, το σύστημα μάχης. Εδώ έχουμε όντως μια έξυπνη παραλλαγή των κλασικών μηχανισμών ενός brawler ή hack and slash (ή πείτε όπως αλλιώς θέλετε), ώστε το παιχνίδι να είναι φιλικό για όλη την οικογένεια και κυρίως για τα παιδιά. Το Knack αφαιρεί εντελώς τους περίπλοκους και ποικίλους συνδυασμούς κινήσεων (αλλά και τη βία) που χαρακτηρίζουν αυτά τα παιχνίδια και τους αντικαθιστά με κάπως μεγαλύτερη έμφαση στην τοποθέτηση, την απόσταση και τους ελιγμούς. Ειδικά στο υψηλότερο επίπεδο δυσκολίας, o παίκτης πρέπει να κινείται και να αποφεύγει συνεχώς, μέχρι να βρει την κατάλληλη στιγμή για να χρησιμοποιήσει το ένα και μοναδικό, αλλά πανίσχυρο combo που έχει στη διάθεσή του. Αυτό το ένα και μοναδικό combo διανθίζεται με τρεις διαφορετικές και εξαιρετικά ισχυρές ειδικές κινήσεις που, αν χρησιμοποιηθούν σωστά, μπορούν να δώσουν ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα στον παίκτη. Βέβαια, για να ενεργοποιηθούν χρειάζονται ειδικά αποθέματα ενέργειας που δεν αναπληρώνονται αυτόματα, επομένως αν τις χρησιμοποιήσει κανείς και μετά χάσει, θα επιστρέψει στο checkpoint χωρίς να τις έχει πλέον στη διάθεσή του. 

Ο άλλος σημαντικός παράγοντας που διαφοροποιεί κάπως το gameplay σε κάθε μάχη είναι ο ίδιος ο Knack, ο μηχανικός πρωταγωνιστής του παιχνιδιού. Ανάλογα με τα relics που συγκεντρώνει, το μέγεθος του Knack αλλάζει. Υπάρχουν τρία βασικά μεγέθη για τον Knack και κάθε ένα από αυτά αλλάζει εντελώς την αίσθηση κάθε μάχης. Ο μικρούλης Knack έχει ελάχιστη εμβέλεια και πρέπει να προσέχει ακόμα και τα… έντομα που συναντά στο δρόμο του, ενώ ο γιγάντιος Knack μπορεί να αδειάσει την αρένα με ένα καλοζυγισμένο combo. Αργότερα, προσθέτονται μερικές ακόμα μεταβλητές με τη μορφή διαφορετικών υλικών που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο Knack για να αυξήσει το μέγεθός του (όπως ο πάγος, για παράδειγμα) και διάφορα ειδικά εξαρτήματα ή αναβαθμίσεις με τα οποία μπορεί να ενισχύσει ο παίκτης τον Knack, αν ανακαλύψει όλα τα κομμάτια τους που είναι κρυμμένα σε ειδικά σεντούκια. Μάλιστα, στη μόνη (κάπως) next-gen νότα του τίτλου, κάθε φορά που ο παίκτης βρίσκει ένα σεντούκι, αποκτά αυτομάτως και τις αναβαθμίσεις που βρήκαν οι φίλοι του. Ναι, το ξέρω ότι δεν είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό, αλλά αισθάνεσαι ότι δεν υποφέρεις παίζεις μόνος σου. Παραδόξως, οι εχθροί έχουν την «εξυπνάδα» και την ποικιλία στις συμπεριφορές που θα περίμενε κανείς από ένα πιο απαιτητικό σε μηχανισμούς παιχνίδι και η νίκη σε κάθε αψιμαχία είναι πάντα ικανοποιητική, ακόμα και για έναν παίκτη που έχει «λιώσει» αυτό το είδος παιχνιδιού.

Το καλό με ένα next gen σύστημα είναι ότι μπορείς να βλέπεις από πολύ μακριά την επόμενη κλειστή και ολόιδια αρένα που σε περιμένει.

Σε γενικές γραμμές, αυτό που «πονάει» το Knack περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι το πόσο μονοδιάστατο, συνηθισμένο και επίπεδο είναι, παρά το αποδεκτό βασικό gameplay του. Είναι μια απολύτως λανθασμένη επιλογή της Sony ως τίτλος λανσαρίσματος, όχι μόνο για τη γενική μετριότητά του, αλλά και επειδή δεν καταφέρνει να δείξει κανένα από τα πλεονεκτήματα του νέου μηχανήματος. Τα γραφικά είναι πολύχρωμα και εντυπωσιακά «καθαρά», ενώ ορισμένες υφές είναι σχεδόν φωτορεαλιστικές, αλλά έχουμε δει πολύ πιο φιλόδοξους τεχνικά τίτλους στην τρέχουσα ή μάλλον, στην προηγούμενη (πλέον) γενιά. Ούτε το frame rate καταφέρνει να εντυπωσιάσει με τη σταθερότητά του, παρόλο που η κάμερα είναι στατική. Το όμορφο animation και ο πολύ καθαρός και κινηματογραφικός ήχος δεν αρκούν για να σώσουν την παρτίδα στον τεχνικό τομέα. 

Σίγουρα, το παιχνίδι καταφέρνει μερικές φορές να προσφέρει μερικές αρκετά ποιοτικές στιγμές, αλλά είναι τόσο λιγοστές που το μόνο που καταφέρνουν τελικά είναι να σου θυμίζουν ότι το Knack προφανέστατα ολοκληρώθηκε πρόχειρα για να προλάβει την κονσόλα. Αν ήταν ένας συνοδευτικός τίτλος ή ένα παιχνίδι του PS Plus, ίσως να μιλούσαμε για μια γενναιόδωρη προσφορά από τη Sony. Ως έχει, μιλάμε για έναν μετριότατο τίτλο που ζητάει υπερβολικά πολλά χρήματα για την αξία του.

 

Προσιτό σε όλους, ζωηρός ρυθμός, συμπαθητικά γραφικά, διασκεδαστικές, αν και απλοϊκές, μάχες.
Υπερβολικά επίπεδο, μονοδιάστατο και βιαστικά ολοκληρωμένο σε σημεία, ακόμα και για «οικογενειακός» τίτλος. Θα μπορούσε θεωρητικά να είναι πιο ομαλό σε απόδοση.
5

7 σχόλια συνδέσου ή
γίνε μέλος για να σχολιάσεις
pirederas
15:42 24.11.13 pirederas χωρίς τίτλο
Απλοποιημένο και παιδικού ύφους God of War. Κι εγώ έτσι είχα σκεφτεί ότι παίζει αυτό το παιχνίδι.

Ο Cerny είχε πει ότι το Knack σχεδιάστηκε για να παίζεται και από μή gamers (μικρά παιδιά, θείους, γονείς, συντρόφους, κλπ). ΟΚ, ένα παιχνίδι μπορεί να είναι ενδιαφέρον και χωρίς να είναι ιδιαίτερα απαιτητικό (όπως ένα παραδοσιακό 2D platformer ή shoot-em-up), αλλά καταλαβαίνω ότι εν τέλει το Knack είναι βαρετό και επαναλαμβανόμενο. Κρίμα για μια χαμένη ευκαιρία, γιατί το παιχνίδι αυτό δείχνει συμπαθητικό και η αυξομείωση του μεγέθους του Knack έπρεπε να αξιοποιηθεί καλύτερα, αλλά μάλλον στερείται ουσίας.

Teras
17:42 24.11.13 Teras χωρίς τίτλο
Εγώ νομίζω ότι ο Cerny ήθελε απλά να "κάνει το κομμάτι του" και τίποτα παραπάνω. Δεν νομίζω ότι η Sony πόνταρε πολλά σε αυτό για τίτλο λανσαρίσματος.
Ας υπάρχει και μια επιλογή φιλική στα παιδιά.

Da Pimp Is Here
19:38 24.11.13 Da Pimp Is Here Δυσκολο να αρεσει ακομα και στα παιδια...
Την παρασκευη ειμουν σε ενα μαγαζι και γυρω μου πιτσιρικια και 2-3 μεγαλοι. Χαζεύαμε Knack, Lego City σε κατι Wii Us και το Xbox One που ταν σε μια γυάλα χωρις controller (lol). Πραγματικα ολα τα πιτσιρικια οταν το επαιζαν το Knack ξενερωναν και γενικα συζηταγαμε μικροι-μεγαλοι ποσο μονότονο ειναι σαν παιχνιδι. Σιγα σιγα σπάσαμε, τα πιτσιρικια πηγαν στο Lego και σ ενα psvita και οι υπολοιποι κόβαμε βόλτες

TxCForever
20:17 24.11.13 TxCForever χωρίς τίτλο
Όταν το πρωτοείδα τον περασμένο Φεβρουάριο μου φάνηκε τελείως αδιάφορο και δυστυχώς δεν με διάψευσε.

cloud
20:28 24.11.13 cloud χωρίς τίτλο
Ομολογώ ότι όταν το είδα για πρώτη φορά στην Ε3 περίμενα κάτι πάρα πολύ καλό, και σε εντελώς διαφορετικό στιλ...
Αργότερα που είδα λίγα βίντεο προσγειώθηκα στην πραγματικότητα, όμως ακόμα περίμενα κάτι γύρο στο 7 συν..
Όταν τελικά είδα τις πρώτες κριτικές και είδα λίγα ακόμα βίντεο, μου φάνηκε τίτλος με gameplay από PS1 (Συγκεκριμένα μου θύμισε αρκετά το Medievil..), με στιλ που θα ταίριαζε σε PS2, με γραφικά από το PS3, και που τελικά βγήκε στο PS4...

Πραγματικά κρίμα.. Δεν ξέρω αν θα μπορούσαν να το κάνουν καλύτερο, όμως ένας τέτοιος τίτλος θα έπρεπε να είναι η πάρα πολύ καλύτερος η να μην έβγαινε καθόλου, ειδικά στο λανσάρισμα μίας νέας κονσόλας.

agrimi78
12:33 25.11.13 agrimi78 χωρίς τίτλο
Παρατήρησα το εξώφυλλο και είδα ότι συνεχίζει η sony το slogan "only on playstation", το ίδιο κάνει και στα ps3 - vita.

Παρατήρησα ότι η MS δεν το κάνει στο Xbone. Επίσης η nintendo δεν το κάνει στα wiiU, 3ds.

Πολύ "παρωχημένο" κατά την γνώμη μου. Το cover όσα λιγότερα έχει πάνω τόσο το καλύτερο.

Koopaling
20:44 26.11.13 Koopaling χωρίς τίτλο
Συμπαθεστατος ο χαρακτηρας, πολυ ομορφα τα γραφικα και ο σχεδιασμος των επιπεδων, απ οτι φαινεται ρηχο το gameplay. Το οτι ο τιτλος ειναι φιλικος προς τα παιδια δε σημαινει οτι θα πρεπει να ειναι αδιαφορος για τους μεγαλυτερους (πχ new mario bros)
Αυτο που χρειαζεται η sony ειναι ενας τιτλος για ολες τις ηλικιες που να ειναι οντως για ολες τις ηλικιες, οχι μονο για τις μικρες.