reviewsvideogames

Cuphead

του Φωκίωνα "Dismiss" Χαροκόπου
η παρουσίαση έγινε σε: PC • επίσης διαθέσιμο για: Xbox One
Επίσημη ιστοσελίδα
Eίδος: platform, shooter, PEGI: 3+

Ακόμη κι αν δεν γνωρίζεις την ιστορία του Cuphead, καταλαβαίνεις αμέσως ότι πρόκειται για έργο αγάπης. Είναι από αυτούς τους τίτλους που η επίδραση του design είναι τόσο καταλυτική, ώστε η ταυτότητά τους ως παιχνίδια να περνά σε δεύτερη μοίρα.

 
 Το Cuphead ακολουθεί το κλασικό μοτίβο των Contra, Metal Slug και Gunstar Heroes, αλλά δίνει μεγαλύτερη έμφαση στα bosses και όχι στις ίδιες τις πίστες.

Ανάλογα με την ηλικία του παίκτη, η καλλιτεχνική έμπνευση του Cuphead είναι είτε προφανής είτε λίγο... εξωτική. Όποιος πρόλαβε τις… μεθυστικές μέρες του μονοπωλίου της κρατικής τηλεόρασης, σίγουρα θα αναγνωρίσει στο Cuphead το χαρακτηριστικό οπτικό στυλ, αλλά και το «χειροποίητο» animation της χρυσής εποχής των κινουμένων σχεδίων, όταν γίγαντες του είδους, όπως ο Τεξ Έιβερι, ο Μαξ Φλάισερ, ο Γουόλτ Ντίσνεϊ στα πρώτα του βήματα με το Steamboat Willie, αλλά και οι σκιτσογράφοι του τότε ανατολικού μπλοκ κατάφεραν να κρύψουν μέσα στο φαινομενικά «παιδικό» υλικό τους σοβαρά πολιτικά και κοινωνικά μηνύματα, τα οποία περνούσαν εν πολλοίς απαρατήρητα από τους λογοκριτικούς μηχανισμούς της εποχής. Βέβαια, εξίσου απαρατήρητη περνούσε και η συντηρητική ηθικολογία που πολλές φορές συνόδευε αυτό το είδος.

Το Cuphead, δημιούργημα του Studio MDHR (το οποίο προς το παρόν αποτελείται από τα αδέρφια Τσαντ και Τζάρεντ Μόλντενχαουερ), θέτει στον εαυτό του μια διττή αποστολή: αφενός να ανέβει κι αυτό στο τρένο της αναβίωσης του ρετρό gameplay και αφετέρου να αναπλάσει τον καλλιτεχνικό αντίκτυπο εκείνων των κλασικών καρτούν, δημιουργώντας σκηνικά και χαρακτήρες που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις γεμάτες προσωπικότητα ρίζες τους.

 
 Όπως κάθε ρετρό sidescroller που σέβεται τον εαυτό του, έχει και σκηνές shoot 'em 'up που θυμίζουν το ένδοξο Parodius.

Στην ουσία, το Cuphead είναι ακόμη μια εκδοχή των Contra και Metal Slug με ορισμένες (λιγοστές) μοντέρνες προσθήκες και την ισορροπία του gameplay να γέρνει σαφώς προς τα τεράστια, ευρηματικά bosses και την υψηλή δυσκολία. Μια που αναφέραμε το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό, έχουν δημοσιευθεί διάφορα «τέρατα» στον εγχώριο και διεθνή Τύπο, με αποτέλεσμα να αλλοιωθεί κάπως η εικόνα που έχει ο κόσμος για το παιχνίδι. Πρώτα από όλα, η δυσκολία του Cuphead ΔΕΝ έχει να κάνει με συνταγές τύπου Dark Souls, όπου η δυσκολία αποτελεί εγγενές χαρακτηριστικό της εμπειρίας. Η δυσκολία στο Cuphead είναι η κλασική δυσκολία ενός παλιού arcade. Θέλει προσοχή, θέλει πολλές δοκιμές, απομνημόνευση (και λάθη) για να περάσεις ένα δύσκολο σημείο, θέλει λίγη ευρηματική σκέψη και κάποια αντανακλαστικά. Ωστόσο, σε αντίθεση με πολλά από τα παιχνίδια που μεσουράνησαν στις αίθουσες των ηλεκτρονικών, το Cuphead δεν είναι σχεδιασμένο για να αρπάζει τα κέρματα του παίκτη, άρα περιλαμβάνει ελάχιστες στιγμές που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «άδικες». Για την ακρίβεια, ούτε κι αυτές οι λιγοστές στιγμές είναι πραγματικά άδικες, περισσότερο «αιφνιδιαστικές» θα έλεγα, καθώς ο παίκτης καλείται μερικές φορές να αντιδράσει χωρίς επαρκή σηματοδότηση. Ναι, το πλούσιο, υπέροχο, λεπτομερές και, γιατί όχι, μαγευτικό animation μερικές φορές δεν επιτρέπει την έγκαιρη αποκρυπτογράφηση των προθέσεων του gameplay. Η δουλειά που έχει γίνει είναι πραγματικά σαγηνευτική από πλευράς ατμόσφαιρας, αλλά μερικές φορές χρειάζονται πιο ξεκάθαρες προειδοποιήσεις. Με άλλα λόγια, καλές οι θυμωμένες φάτσες και οι θεαματικές εναλλαγές των bosses, αλλά θα προτιμούσα σε κάποια σημεία να υπάρχουν πιο προφανείς ενδείξεις, όπως η αλλαγή του χρώματος ενός εχθρού που πρόκειται να αλλάξει μοτίβο κίνησης και πυρών, για παράδειγμα.

 
 Ο χάρτης έχει τα δικά του μυστικά και αστειάκια, ενώ κρύβει και κάποια μυστικά περάσματα.

Παρόλα αυτά, δεν μπορεί να πει κανείς ότι οι δημιουργοί του Cuphead παρασύρθηκαν τόσο πολύ από το καλλιτεχνικό τους όραμα, ώστε να παραμελήσουν το gameplay, κι αυτό από μόνο του είναι μια σημαντική νίκη. Ναι, η οπτικοακουστική πανδαισία ξεφεύγει μερικές φορές από τον έλεγχο με αποτέλεσμα να μπερδεύει τον παίκτη (ένα πρόβλημα που γίνεται ελαφρώς πιο έντονο στο co-op), αλλά αυτό δεν έχει πραγματικά σοβαρό αντίκτυπο στη διασκέδαση που προσφέρει το παιχνίδι. Υπάρχουν σφάλματα, υπάρχουν ανισορροπίες, αλλά σε τελική ανάλυση η εμπειρία βγαίνει πάντα κερδισμένη στο σύνολό της. Αν υπάρχει μια αδυναμία, θα έλεγα ότι είναι ο σχεδιασμός ορισμένων επιπέδων, ιδιαίτερα τα λεγόμενα run ‘n’ gun levels, τα οποία επιλέγουν να επικεντρωθούν στο platforming και τους μικρότερους εχθρούς. Θεωρώ ότι τα συγκεκριμένα επίπεδα είναι το πιο πρόχειρο κομμάτι της εμπειρίας, καθώς περισσότερο μιμούνται άλλους τίτλους και δεν έχουν να προσφέρουν κάτι πρωτότυπο.

Κάτι που θέλω να αναφέρω προτού κλείσουμε είναι οι «μοντέρνες προσθήκες» που έγραψα και στην αρχή του κειμένου. Αυτές εντοπίζονται περισσότερο στην εξερεύνηση του αλληλεπιδραστικού χάρτη που συνδέει τις πίστες μεταξύ τους, ο οποίος φιλοξενεί κάποια μυστικά και χιουμοριστικές στιγμές που αξίζει τον κόπο να ανακαλύψει κανείς. Το δεύτερο στοιχείο εκσυγχρονισμού, αν μπορεί να το πει κανείς έτσι, είναι η αξιολόγηση της απόδοσης του παίκτη, δηλαδή αν παίζει αρκετά «κομψά» χρησιμοποιώντας όλους τους μηχανισμούς του gameplay, οι οποίοι είναι περισσότερο πολυδιάστατοι από όσο θα περίμενε κανείς από ένα παιχνίδι του είδους. Για παράδειγμα, υπάρχει ένα πλήκτρο που επιτρέπει στον παίκτη να μένει ακίνητος και να σημαδεύει σε περισσότερες κατευθύνσεις, όπως στο Gunstar Heroes, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και ο μηχανισμός του parry που επιτρέπει την απόκρουση συγκεκριμένων πυρών, αν ο παίκτης πηδήξει την κατάλληλη στιγμή. Αυτό το πλαίσιο τακτικής έρχονται να συμπληρώσουν και τα αντικείμενα που μπορεί να αγοράσει ο παίκτης από το κατάστημα του παιχνιδιού, προσαρμόζοντας το στυλ παιχνιδιού του.  Το κατάστημα περιλαμβάνει όπλα διαφόρων ειδών, αλλά και αρκετά, πιο στρατηγικά, αμυντικά αντικείμενα που μετατοπίζουν κάπως το κέντρο της δυσκολίας του gameplay.

 
 Δεν συμπαθώ τα λαχανικά, γενικώς. Αλλά δεν μπορώ να μη θαυμάσω το υπέροχο, πολυδιάστατο parallax scrolling σε ορισμένες πίστες. Όσο για τη λεπτομέρεια των σκίτσων, είναι πραγματικά εκπληκτική. Δεν υπάρχει ούτε ένα pixel που να δείχνει αυτοματοποιημένο.

Σε τελική ανάλυση, το Cuphead είναι ένα παιχνίδι που αγοράζεις περισσότερο για το στυλ του, αλλά τελικά παίρνεις περισσότερα από όσα περιμένεις. Πέρα από την εκπληκτικά αυθεντική οπτικοακουστική εμπειρία που προσφέρει, το Cuphead είναι ένα καλοφτιαγμένο sidescroller, πλήρες περιεχομένου, με ποιοτικό, ρετρό gameplay, έστω και αν δεν αποφεύγει κάποια στραβοπατήματα και δεν κάνει κάτι για να εξελίξει το είδος. Κατά συνέπεια, είναι ένας τίτλος που δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ακριβώς «απαραίτητος», αλλά σίγουρα είναι ξεχωριστός και διασκεδαστικός. Του αξίζει κάθε επιτυχία και περιμένουμε τον επόμενο.

 

Οπτικοακουστική πανδαισία, πλούσιο περιεχόμενο για το είδος, καλοφτιαγμένο gameplay, co-op
Μερικές φορές ο οπτικός πλούτος δεν επιτρέπει στον παίκτη να διακρίνει τόσο καθαρά τα τεκταινόμενα στην οθόνη, κάπως βαρετή ή έστω αναμενόμενη διάταξη σε ορισμένες πίστες, μάλλον άσκοπα τα run ‘n’ gun levels

 

19 σχόλια συνδέσου ή
γίνε μέλος για να σχολιάσεις
buddyjesus
16:33 22.10.17 buddyjesus χωρίς τίτλο
Πολλά κιλά παιχνίδι με φοβερό art, αλλά θα απογοητευτούν οι νεώτεροι κονσολάδες, καθώς είναι πανδύσκολο...

Dismiss
16:34 22.10.17 Dismiss RE: χωρίς τίτλο
Δεν είναι και τόσο δύσκολο πια, μήπως είσαι και εσύ λίγο νέος;

buddyjesus
17:33 22.10.17 buddyjesus RE: RE: χωρίς τίτλο
Μακάρι :)

Μήπως εσύ το έπαιζες στο simple? Γιατί εκεί μια χάρα είναι. Δεν με πειράζει η δυσκολία. Αντιθέτως τα πολύ εύκολα χαλάνε το παιχνίδι (π.χ kirby @wiiu). Απλά πρέπει να αναφέρεται η δυσκολία γιατί εύκολο δεν το λες :)

Πάντως είναι πανέμορφο. Από τα παιχνίδια που χαίρεσαι να βλέπεις...ακόμα και άλλους να τα παίζουν.

Για τα περί δυσκολίας:

https://www.polygon.com/2017/8/23/16187052/cuphead-difficulty-gamescom-2017
https://www.destructoid.com/i-like-it-hard-videogames-difficulty-and-cuphead-466358.phtml
https://www.gamespot.com/articles/cuphead-and-the-problems-with-difficulty-in-video-/1100-6454074/

https://www.youtube.com/watch?v=xSQjIARaiRk "One of the most purposely hard games i have ever played"

Dismiss
17:59 22.10.17 Dismiss RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
Στο simple δεν μπορείς καν να το τερματίσεις. Γράφω για τη δυσκολία, αλλά δεν είναι κάτι αξιοπερίεργο σε αυτό το είδος, ιδιαίτερα αν αγοράσεις από την αρχή το power up που σου επιτρέπει να τηλεμεταφέρεσαι με το Y. Ίσως είναι για τους νουμπάδες του polygon, δεν το θεωρώ καν gaming site :P

Καμιά σχέση πάντως με Ghosts 'n' Goblins και άλλα παιχνίδια εκείνης της γενιάς. Εκείνα είναι δύσκολα παιχνίδια, αυτό είναι πολύ πιο λογικό.

Shinobi
19:40 22.10.17 Shinobi RE: RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
Το Dark Souls ούτε που πλησιάζει το Ghosts 'n' Goblins, σε θέμα δυσκολίας. Τα παιχνίδια της From είναι δύσκολα μέχρι να καταλάβεις τι ακριβώς ζητάνε από σένα. Τα παιχνίδια της Capcom (γενικότερα αυτού του στυλ) είναι σχεδόν άδικα και βάνασυσα. Και ο λόγος ήταν ότι έπρεπε να φάνε όσα περισσότερα κέρματα μπορούσαν.

Το Cuphead, θέλει υπομονή. Είναι δύσκολο, αλλά όχι όπως ήταν τα παλιά παιχνίδια.

ektelion
22:51 22.10.17 ektelion RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
Git Gud.
https://www.youtube.com/watch?v=gB0pShIwcQg

GandalfST
10:06 23.10.17 GandalfST RE: χωρίς τίτλο
Μαθητής μου το αγόρασε με το που βγήκε και το τερμάτισε σε τρεις ημέρες. Απλά μου είπε πως "ήταν πολύ δύσκολο και δεν ξέρω αν θα 'θελα να το ξαναπαίξω".

Μήπως έχεις ξεχάσει τους τόνους αντοχής και υπομονής που έχουμε ως πιτσιρίκια, σε αντίθεση με εμάς τους γέρους; :P

Dismiss
10:31 23.10.17 Dismiss RE: RE: χωρίς τίτλο
Χρόνο έχουν τα πιτσιρίκια, δεν νομίζω ότι έχουν μεγαλύτερες αντοχές στη δυσκολία. Για αυτό και δεν συνειδητοποίησε ο μαθητής σου ότι ένα παιχνίδι που βγαίνει σε τρία βράδια δεν μπορεί να θεωρηθεί πραγματικά δύσκολο. Απλά τον ταλαιπώρησε γιατί τον ανάγκασε να ξαναπαίξει τα ίδια σημεία πολλές φορές.

Για όσους πρόλαβαν τα arcades, αυτά τα πράγματα θεωρούνται δεδομένα.

GandalfST
10:40 23.10.17 GandalfST RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
Μαζί με την έλλειψη χρόνου δεν παρέρχεται και η αντοχή στη δυσκολία; Δεν εννοώ πως το κάθε πιτσιρίκι τα καταφέρνει καλύτερα στα δύσκολα, αλλά πως έχει περισσότερο χρόνο και καθαρό μυαλό για να επιμείνει σε ένα δύσκολο παιχνίδι. Το "3 ημέρες" δεν ξέρω σε τι χρόνο μεταφράζεται, αλλά αν κρίνω από το ιστορικό του συγκεκριμένου πιτσιρικά, μπορεί και να σημαίνει "γύρισα την Παρασκευή από το σχολείο και έπαιζα μέχρι την Κυριακή το βράδυ".

Υπόψη πως δεν έχω παίξει το Cuphead, οπότε δεν μπορώ να κρίνω το βαθμό δυσκολίας του...

Dismiss
11:00 23.10.17 Dismiss RE: RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
Όχι, όχι απαραίτητα. Το πιτσιρίκι δεν έχει συνήθως την προσήλωση που χρειάζεται. Btw "παρέρχεται" σημαίνει "ξεπερνιέται", "φεύγει".

Σχετικά με τη δυσκολία του Cuphead, ναι μεν είναι πολύ απαιτητικό σε παρατήρηση και αντιδράσεις, αλλά δίνει στον παίκτη πολλά εργαλεία αφενός και αφετέρου χωρίζει τη δράση σε πολύ-πολύ μικρές ενότητες, ώστε να μην χρειάζεται να επαναλαμβάνεις μεγάλα κομμάτια όταν χάνεις. Αυτό είναι που σε απογοητεύει συνήθως, όχι η ίδια η δυσκολία. Στο Cuphead, χάνεις σε ένα boss, ξεκινάς πάλι από τον boss, αφού η πίστα είναι ΜΟΝΟ ο boss, όσα στάδια και αν έχει. Άσε που σου δείχνει σε ποιο σημείο του boss έφτασες, ώστε να σε εμψυχώνει.

Shinobi
15:58 23.10.17 Shinobi RE: RE: RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
"Άσε που σου δείχνει σε ποιο σημείο του boss έφτασες, ώστε να σε εμψυχώνει."

Εμένα, πάλι, κάθε φορά που το έβλεπα, έπεφτε η ψυχολογία μου.

Dismiss
16:25 23.10.17 Dismiss RE: RE: RE: RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
ΕΛΕΟΣ, ΕΧΟΥΜΕ ΓΕΜΙΣΕΙ ΝΕΩΠΕΣ ΚΟΝΣΟΛΑΔΕΣ

Shinobi
17:23 23.10.17 Shinobi RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΝΕΟΙ ΜΑΘΑΜΕ ΑΛΛΙΩΣ, ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ; ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΤΕ ΔΕΝ ΤΑ ΠΡΟΛΑΒΑΜΕ!

goal_scoring_superstar_hero
17:07 26.10.17 goal_scoring_superstar_hero χωρίς τίτλο
(Χτυπάει λίγο άσχημα το 8ρακι δίπλα στο 9+ του σκαντζόχοιρου..)

Dismiss
17:16 26.10.17 Dismiss RE: χωρίς τίτλο
Τι να σου πω, δεν τα έγραψε ο ίδιος άνθρωπος αυτά τα δύο review, και δεν έχω παίξει το Sonic για να συγκρίνω, οπότε ¯\_(ツ)_/¯. Αν δεν υπήρχαν οι βαθμοί, θα χτυπούσε τόσο άσχημα το κείμενο; Για αυτό δεν τους θέλω :P

buddyjesus
19:01 26.10.17 buddyjesus RE: RE: χωρίς τίτλο
Το 9+ είναι τραβηγμένο για τον σκατζόχοιρο :)

Shinobi
19:10 26.10.17 Shinobi RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
To 10 το κρατάω για το Sonic Mania 2 :)

buddyjesus
23:47 26.10.17 buddyjesus RE: RE: RE: RE: χωρίς τίτλο
hahaha, well played sir

Shinobi
18:00 26.10.17 Shinobi RE: χωρίς τίτλο
Γιατί; Δεν ανήκουν στο ίδιο είδος. Και δεν θυμάμαι να βάζαμε βαθμολογία βάσει σύγκρισης.