στήλες

Καλό καλοκαίρι με φορητή κονσόλα; Λαστ γίαρ!

του Χάρη Κλάδη

Ας πούμε πως το αναπάντεχο νέο των ημερών δεν είναι η αποχώρηση του Πάρντο από τη Blizzard, αλλά ότι το PS Vita αντιμετωπίζει έλλειψη στοκ στην αμερικανική αγορά, λόγω της αυξημένης ζήτησης (αυτό το πακέτο με το Borderlands 2, από ζάχαρη είναι πια;). Άντε, ας πούμε πως επίσης ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι στην Ιαπωνία η φορητή κονσόλα της Sony πλησίασε κορυφή την εβδομάδα που μας πέρασε διπλασιάζοντας σχεδόν τις πωλήσεις της (3DS: 27.884 τεμάχια, PSV: 24.919 τεμάχια). Ο λόγος στην περίπτωση αυτή είναι το λανσάρισμα του Freedom Wars. Όμως η Ιαπωνία είναι μόνο μια χαρούμενη όαση «τσέπης» όπου μόνο οι φορητές παιχνιδομηχανές τα πηγαίνουν καλά. Σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο, δηλαδή στον... πραγματικό, διανύουν την περίοδο της παρακμής τους, η οποία ενδεχομένως να τις οδηγήσει στο τέλος τους...

Βήτα; Τι βήτα;

Πρόσφατα ο Σουχέι Γιοσίντα λίγο-πολύ παραδέχτηκε ότι ως προϊόν το PS Vita δεν έχει ουσία και νόημα να βαδίζει στον ίδιο δρόμο με το PSP, το DS και το 3DS: να είναι δηλαδή μια αυτόνομη πλατφόρμα με τα δικά της προτερήματα και χαρακτηριστικά, και φυσικά τα δικά της αποκλειστικά παιχνίδια. Ο ίδιος είπε ότι «τα ΑΑΑ παιχνίδια δεν ταιριάζουν σε φορητή κονσόλα», αυτό λοιπόν σημαίνει ότι το Borderlands 2 (το οποίο, εντάξει, δεν έλαβε άριστες κριτικές, 66% μέσο όρο παίρνει στο Gamerankings) ενδέχεται να είναι από τα τελευταία «μεγάλα» παιχνίδια στο PS Vita. Άλλωστε εφόσον η ίδια η Sony (που εκδίδει το Borderlands 2 – ά, και εκείνο το υποτιθέμενο Bioshock, αν το θυμάται κανείς) τα παράτησε, είναι μάλλον άστοχο να προσδοκά κάποιος ότι οποιαδήποτε άλλη εταιρεία θα επενδύσει χρήμα σε αυτή την κονσόλα. 

Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν από εδώ και πέρα παιχνίδια στο PS Vita. Άλλωστε το Freedom Wars που κέρδισε την κορυφή στο ιαπωνικό τοπ10 είναι της Sony και έρχεται στη Δύση μέσα στη χρονιά, ενώ εντέλει δεν είναι καταστροφικό το να είσαι συνοδευτικό των PS3/PS4 και να έχεις την ευελιξία των cross-buy/cross-play. Αρκεί να μπορείς να παραδέχεσαι ότι είσαι αξεσουάρ και όχι «πλατφόρμα». Από εκεί και πέρα, ας είναι καλά η UbiArt και οι ανεξάρτητοι.

Ωστόσο το αν ταιριάζουν ή δεν ταιριάζουν τα ΑΑΑ παιχνίδια στις φορητές κονσόλες είναι η σεβαστή άποψη του Γιοσίντα αλλά και άλλων, οι οποίοι πάνε δυο βήματα παρακάτω βρίσκοντας ότι ο επόμενος προορισμός για το φορητό gaming δεν βρίσκεται στις εξειδικευμένες κονσόλες αλλά στις mobile συσκευές. Φαίνεται τελικά ότι το mobile gaming εξελίχθηκε σε κάτι πολύ πιο σύνθετο από «παροδικό σημείο των καιρών».

Η CD Projekt ανακοίνωσε το δικό της MOBA με τίτλο The Witcher Battle Arena αποκλειστικά για mobile πλατφόρμες, o Ζαμπέλα έφυγε από την ΑΑΑ βιομηχανία και έφτιαξε στούντιο για mobile games, μέχρι και ο Χιρονόμπου Σακαγκούτσι, ο «μπαμπάς» των Final Fantasy, ετοιμάζει RPG για iOS και Android.

Πριν μερικές ημέρες ο Πίτερ Μουρ, εκτελεστικός διευθυντής της ΕΑ, μίλησε στο Gamesindustry για πολλά πράγματα. Μεταξύ αυτών αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι στην εταιρεία του δεν πολυ-πιστεύουν πια στα 3DS και PS Vita, τις φορητές παιχνιδομηχανές δηλαδή, υπερτονίζοντας το γεγονός ότι, εφόσον ως εταιρεία οφείλουν να κάνουν τον μελλοντικό τους σχεδιασμό για 2-3 χρόνια μπροστά, είναι αδύνατο να μην συγκρίνουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των τηλεφώνων και των ταμπλετών με αυτά των 3DS και PS Vita. Οι mobile πλατφόρμες «[...] είναι αυτές στις οποίες οι άνθρωποι θα παίζουν παιχνίδια», λέει ο Μουρ, ο οποίος προφανώς θα λαμβάνει υπόψιν του και τις δραματικά χαμηλότερες πωλήσεις των δυο παιχνιδομηχανημάτων σε σχέση με των προκατόχων τους (για χάρη της σύγκρισης, στην ίδια συνέντευξη ο Μουρ παρουσιάζεται ιδιαίτερα αισιόδοξος απέναντι στις οικιακές κονσόλες τονίζοντας την αύξηση των πωλήσεων κατά 127% σε σχέση με την προηγούμενη γενιά).

Βέβαια μερικοί θα πουν κάτι του τύπου «η ΕΑ δεν έχει δικαίωμα να μιλάει», «μόνο FIFA φτιάχνει», «ναι, το είδαμε και το Dungeon Keeper, στο καλό, δεν θα μας λείψουν» και τα λοιπά, αλλά όποια και να είναι τα συναισθήματα απέναντι σε οποιαδήποτε εταιρεία, είναι γεγονός ότι η EA δεν είναι η μόνη που εκφράζει την άποψη αυτή. Εκτός του ότι έχουμε ήδη δει αρκετές μεγάλες εταιρείες να δραστηριοποιούνται – στα πολύ φανερά ή στα πολύ κρυφά – στις mobile πλατφόρμες, είναι σχεδόν... κουραστικός ο ρυθμός με τον οποίο μικρότερες εταιρείες και ανεξάρτητα στούντιο δείχνουν ξεκάθαρα την προτίμησή τους σε αυτές έναντι των φορητών παιχνιδομηχανων. Λίγο η ευελιξία της ψηφιακής διανομής, λίγο η δυνητικώς τεράστια εγκατεστημένη βάση, λίγο η αγορές των αναπτυσσόμενων χωρών που ανοίγουν, πολύ οι προβλέψεις των συμβουλευτικών εταιρειών που υπολογίζουν ότι το κομμάτι της βιομηχανίας που αφορά στα mobile games θα αξίζει περί τα 30 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2018.

Τσέπη αναζητά κονσόλα. Στοπ.

Aν είχαμε να κάνουμε με ένα «εσωτερικό πρωτάθλημα» μεταξύ Sony και Nintendo, 3DS και PS Vita, θα μπορούσαμε να λήξουμε από τώρα την κούρσα της γενιάς αυτής. Ωστόσο οι απώλειες του PS Vita σε σχέση με το PSP είναι ζημιά για τις φορητές κονσόλες γενικότερα και όχι μόνο για τη Sony. Το 3DS όχι μόνο δεν καρπώθηκε τις απώλειες του PS Vita, αλλά επιπλέον η φορητή κονσόλα της Nintendo έχει χάσει πολύ σημαντικό μερίδιο αγοράς σε σχέση με το DS. 

Πόσες είναι αυτές οι απώλειες για τον τομέα των φορητών παιχνιδομηχανών; Με μια ενδιαφέρουσα σύγκριση προκύπτει ότι οι πωλήσεις συσκευών – και άρα εγκατεστημένης βάσης χρηστών – είναι μειωμένες στο μισό σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Όμως οι απώλειες είναι, αριθμητικά, περίπου μοιρασμένες ανάμεσα στις Sony και Nintendo: από σχεδόν 20 εκατομμύρια τεμάχια λιγότερα για κάθε μια τους. Εφόσον λοιπόν καμιά τους δεν καρπώθηκε τις απώλειες της άλλης, αυτό σημαίνει ότι αυτή η τεράστια μερίδα παικτών είτε σταμάτησε εξολοκλήρου να ενδιαφέρεται για το φορητό gaming, είτε αποφάσισε να «μετακομίσει» στον χώρο των mobile συσκευών οι οποίες – για λόγους που κρίνουν αυτοί ως καταναλωτές – τους προσφέρουν πολλά περισσότερα.

Στον πιο πάνω πίνακα καταγράφονται οι πορείες των φορητών κονσολών και οι πωλήσεις που κατάφεραν να κάνουν ανά έτος κατά τα τρία πρώτα έτη μετά το λανσάρισμά τους. 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1) Ως μπούσουλας για τον πίνακα χρησιμοποιήθηκαν οι αριθμοί που δημοσιεύονται στη Wikipedia για τα DS και 3DS και οι οποίοι αφορούν τα τεμάχια των κονσολών που διοχετεύονται στην αγορά («shipping») ανά έτος. Δεν αφορούν ακριβώς σε πωλήσεις τεμαχίων, όμως καταρχήν η απόκλιση είναι πολύ μικρή και κατά δεύτερον καταδεικνύουν τις δυνητικές πωλήσεις που προσδοκά η κατασκευάστρια.
2) Για το PSP δεν υπάρχουν αντίστοιχα επίσημα στοιχεία οπότε οι αριθμοί υπολογίζονται κατά προσέγγιση λαμβάνοντας υπόψιν τις ανεπίσημες αναφορές για τα πωληθέντα τεμάχια.
3) Για το PS Vita επίσης δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία οπότε οι αριθμοί υπολογίζονται κατά προσέγγιση και μάλιστα «προς τα επάνω». ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το PS Vita δεν έχει συμπληρώσει «τρίτο έτος» ζωής, ωστόσο χάριν της σύγκρισης προστέθηκε μια τιμή που μιμείται την έως τώρα πορεία του μηχανήματος.
4) Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες κονσόλες του πίνακα, το 3DS δεν λανσαρίστηκε κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου χρονιάς (ΟΚΤ-ΔΕΚ), αλλά κατά τη διάρκεια πρώτου (ΙΑΝ-ΜΑΡ). Μέσα στην πρώτη του χρονιά δηλαδή πέρασε τόσο περίοδο λανσαρίσματος, όσο και εορταστική περίοδο αγορών.

Μια ενδιαφέρουσα υπόθεση θα ήταν να καθορίσουμε το ποιοτικό προφίλ των απωλειών αυτών. Για την περίπτωση της Sony θα μπορούσαμε να τις μοιράσουμε σε δυο υποσύνολα. Σε σχέση με το PSP, το PS Vita έχασε – θα μπορούσαμε να πούμε εντελώς - εκείνους τους χρήστες που χρησιμοποιούσαν τη φορητή παιχνιδομηχανή τους ως media player, για μουσική και ταινίες δηλαδή, εφόσον αυτά τα πράγματα καλύπτονται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό και με σαφώς καλύτερο τρόπο από ένα σύγχρονο κινητό τηλέφωνο ή ένα τάμπλετ. Το δεύτερο υποσύνολο περιλαμβάνει τη μερίδα εκείνων των παικτών που στο PSP έβλεπαν (τονίζω το «έβλεπαν») παιχνίδια «με φοβερά γραφικά». Δεν είναι πως το PS Vita στερείται τεχνικών δυνατοτήτων, όμως είναι δεδομένο ότι πλέον στις ταμπλέτες έχουμε καλύτερες τεχνικές προδιαγραφές και, τελικά, παιχνίδια που ανεβάζουν τις αξίες παραγωγής στον οπτικοακουστικό τομέα ο οποίος αποτελεί δέλεαρ για αυτή τη μερίδα παικτών. Τελικά το PSV κληρονόμησε από το PSP μόνο εκείνη τη μάζα παικτών που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε χαρντκοράδες, που ήθελαν και τα γραφικά, και το gameplay αλλά και τις εμπειρίες μιας οικιακής κονσόλας -όλο το πακέτο. Δηλαδή αυτούς στους οποίους είπε ο Γιοσίντα ότι ουσιαστικά οι φορητές κονσόλες... δεν είναι για αυτούς. Για δες... :)

Στην περίπτωση της Nintendo τα πράγματα είναι σαφώς πιο ξεκάθαρα. Το DS δεν είχε κανένα άλλο προφίλ πέραν του gaming, οπότε οι απώλειες που καταγράφει το 3DS σε σχέση με τον προκάτοχό του αφορούν αυστηρά σε παίκτες βιντεοπαιχνιδιών. Αίσθησή μου είναι ότι η Nintendo κατόρθωσε με το 3DS να κρατήσει τον σκληρό πυρήνα του κοινού της, αυτούς δηλαδή που έτσι και αλλιώς επιζητούν να παίζουν τα παιχνίδια της Nintendo. Αντίθετα έχασε – επίσης θα μπορούσαμε να πούμε εντελώς – τους κάζουαλ, δηλαδή αυτούς που είχαν αγοράσει το DS για την ευκολία της χρήσης με την οθόνη αφής και για να απασχολούνται με γρίφους, παζλ, και άλλων ειδών παιχνίδια «του πεντάλεπτου» που έχουν απλό χειρισμό και δεν απαιτούν να «λιώσεις» από επάνω τους. To Nintendogs του 3DS έχει μεν πουλήσει 3,3 εκατ. αντίτυπα σε τρία χρόνια, όμως δεν υπάρχει καμιά ρεαλιστική περίπτωση να φτάσει την έκδοση του DS που με συνολικά 24μισι εκατ. αντίτυπα είναι το δεύτερο πιο επιτυχημένο λογισμικό στο DS. Όπα, κάτσε, δεν είναι δεύτερο! Μόλις συνειδητοποίησα (κοιτώντας στο VGChartz) ότι η τριλογία Brain Training έχει συνολικά πουλήσει πάνω από 40 εκατ. αντίτυπα στο DS. Δυστυχώς για τη Nintendo, τέτοια παιχνίδια με χαζο-δραστηριότητες, γρίφους και απλοϊκά παιχνιδάκια είναι πλέον διαθέσιμα με τη σέσουλα σε ταμπλέτες και κινητά, και μάλιστα σε τιμές πάρα πολύ χαμηλότερες από αυτές που η ίδια πουλά τα παιχνίδια της. Την ίδια κατηγορία παικτών, τους κάζουαλ δηλαδή, η Nintendo τους έχασε για τους ίδιους πάνω-κάτω λόγους και από το Wii, κατά τη μετάβαση στο Wii U. Αυτή είναι όμως άλλη ιστορία.

Οι αριθμοί των DS και 3DS κατά τα 13 πρώτα τρίμηνα της ύπαρξής τους στην αγορά. Κάθε τιμή δεν αφορά τεμάχια ανά τρίμηνο, αλλά ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΤΕΜΑΧΙΑ μέχρι τη στιγμή εκείνη.

Με τους αναλυτές της βιομηχανίας να εκτιμούν ότι μέχρι το 2018 το mobile gaming θα κατέχει το 30% της πίτας «βιντεοπαιχνίδια», αναρωτιέμαι αν οι δυο φορητές κονσόλες της τρέχουσας γενιάς θα προλάβουν να υπάρχουν μέχρι τότε. Χρονικά βέβαια, μέχρι τότε θα έχουν διαγράψει καμπύλη ζωής αντίστοιχης διάρκειας με των PS και DS, οπότε ίσως είναι στο πλαίσιο της λογικής να υποθέσουμε ότι έτσι και αλλιώς θα βρίσκονται στα τελευταία τους. Το ερώτημα είναι αν θα αντικατασταθούν από φορητές κονσόλες επόμενης γενιάς ή όχι, αλλά ο καθένας μπορεί να δώσει όποια απάντηση θέλει ανάλογα με τις δικές του εκτιμήσεις ή και προσδοκίες εφόσον συμπαθεί κάποια συγκεκριμένη εταιρεία.

Υποθέτοντας όμως ότι η καμπύλη των πωλήσεων των 3DS και PS Vita θα είναι σχηματικά συγγενική με αυτή των DS και PSP και επεκτείνοντας αναλογικά τα δεδομένα των πινάκων, καταλήγω στο σενάριο ότι στο τέλος της τρέχουσας γενιάς η εγκατεστημένη βάση των φορητών παιχνιδομηχανών να έχει πέσει από τις περίπου 230 εκατομμύρια μονάδες (που είναι το νούμερο πωλήσεων DS και PSP μαζί) στις 80-100 εκατ. μονάδες (3DS και PSV μαζί). 

// Όποιος εκτιμά ότι η Sony δεν θα ασχοληθεί ξανά με φορητές παιχνιδομηχανές παρά θα παρέχει υπηρεσίες «Playstation» σε ταμπλέτες και κινητά όλων των ειδών, να σηκώσει το χέρι του. Όποιος πιστεύει ότι η Nintendo θα παραμείνει πιστή στην πολιτική της να κατασκευάζει δικά της αυτόνομα μηχανήματα, αλλά θα επιλέξει να ενοποιήσει την οικιακή και τη φορητή πλατφόρμες της σε μία μεμονωμένη συσκευή*, να σηκώσει το άλλο χέρι του. 

Καμιά εκδοχή του Tetris σε φορητή κονσόλα δεν κατόρθωσε να πλησιάσει τα 30,26 εκατ. αντίτυπα του ιστορικού τίτλου του Gameboy, ενώ όλα μαζί τα Tetris που έχουν κυκλοφορήσει σε όοολες τις φορητές κονσόλες μαζί δεν ξεπερνούν τα 40 εκατ. αντίτυπα. Καλός αριθμός, δεν λέω, αλλά σταγόνα μπροστά στα 425 εκατομμύρια ψηφιακά αντίτυπα που έχει πουλήσει το Tetris σε mobile συσκευές!

 

* Η Nintendo είναι η μακροβιότερη κατασκευάστρια παιχνιδομηχανών και φυσιολογικά κατέχει την πρώτη θέση στον σχετικό πίνακα που δημοσιεύεται στη Wikipedia με τα περισσότερα τεμάχια πωληθέντων κονσολών, συγκεντρωτικά. Αν χωρίσουμε το σύνολο σε φορητές και οικιακές παιχνιδομηχανές, τη μερίδα του λέοντος κατέχουν τα φορητά μηχανήματα: 397,52 εκατομμύρια τεμάχια. Οι οικιακές κονσόλες της Nintendo υπολείπονται από της Sony με 275,91 έναντι 344,49 εκατ. τεμαχίων αντίστοιχα, ενώ οι φορητές κονσόλες της δεύτερης μετρούν μόλις 80 εκατ. τεμάχια και κάτι ψιλά. Αυτό σημαίνει πως αν αύριο κατά έναν σατανικό τρόπο έπαυαν να υπάρχουν οι φορητές παιχνιδομηχανές, η Sony θα έχανε σχεδόν το 20% του πεδίου των δραστηριοτήτων της στον χώρο των βιντεοπαιχνιδιών, ένα ποσοστό που είναι πολύ σημαντικό αλλά σε καμία περίπτωση το ίδιο με το αντίστοιχο σχεδόν 60% που θα έχανε η Nintendo.

9 σχόλια συνδέσου ή
γίνε μέλος για να σχολιάσεις
agrimi78
12:55 08.07.14 agrimi78 χωρίς τίτλο
Δήλωση:
"Όσο υπάρχουν hardcore gamers, θα υπάρχουν φορητές κονσόλες".

Δεν υπάρχει περίπτωση να συμβιβαστούν οι gamers με τον touch only χειρισμό, ούτε οι smartphoneταμπλετάκηδες με συσκευές με πολλές προεξοχές - κουμπιά :P

pirederas
14:31 08.07.14 pirederas χωρίς τίτλο
Οι φορητές παιχνιδομηχανές είχαν hardcore και casual gamers. Οι τελευταίοι, έχοντας smartphones/tablets που προσφέρουν απ' όλα (media, internet, games, apps), εγκατέλειψαν τα handhelds, και μάλλον καλά κάνουν εδώ που τα λέμε.

Το φορητό gaming θα συνεχίσει να υπάρχει, αλλά με άλλο τρόπο, καθώς μόνο η οθόνη αφής δεν αρκεί για σοβαρά παιχνίδια, ούτε είναι λύση το να συνδέσουμε τα κινητά με πανάκριβα gamepads (ακόμα και €100 έχω δει) μέσω εξειδικευμένων apps. Επίσης δεν έχω δει κανένα mobile game να έχει αξίες παραγωγής ΑΑΑ (60 fps, full resolution, anti-aliasing, κλπ), πού τα είδατε? Εκτός κι αν εννοείτε κανένα Mass Εffect spin-off που είχε βγει πριν 2 χρόνια και δεν έκανε καμιά επιτυχία, ή το πρόσφατο Deus Ex.

Εγώ βλέπω την Nintendo να βγάζει κι άλλη φορητή συσκευή, αλλά όπως λέει ο ΧΚ, ενοποιημένη με την επόμενη οικιακή κονσόλα της.

Για την Sony πιστεύω ότι δεν θα ξαναβγάλει αυτόνομο PSP/Vita, αλλά σειρά συσκευών π.χ. Xperia Playstation με ενσωματωμένα κουμπιά και μοχλούς (ίσως να καλύπτονται κιόλας). Και φυσικά να stream-άρονται παιχνίδια μέσα από το PS Now σε άλλες, touch-only, συσκευές.

Dismiss
15:40 08.07.14 Dismiss RE: χωρίς τίτλο
Εμ, πέστα, το ίδιο είπα κι εγώ στο Χάρη και μου είπε "Infinity Blade" (lol) και X-Com (το οποίο είναι σωστό, αλλά what?). Τέλος πάντων, με τα υπόλοιπα συμφωνώ. Είναι η ίδια κουβέντα που ξεκινήσαμε με το State πριν από κάποιον καιρό.

inboygr
22:28 08.07.14 inboygr χωρίς τίτλο
Το μόνο που θα σχολιάσω από το κείμενο είναι ότι ότι περιγράφει τις μισές αλήθειες και ίσως ούτε καν αυτές και επιπλέον πως υπάρχει πτώση των πωλήσεων σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά κάτι που περιμέναμε αλλά όχι την απόλυτη πτώση των φορητών συσκευών όπως μας είχαν πρήξει κάτι ειδήμονες.

Σχετικά με το μέλλον που είναι μέρος της συζήτησης από την στιγμή που η Sony παρατάει το PS Vita και δεν ενδιαφέρεται να το υποστηρίξει αλλά ούτε να χτίσει ομάδες που θα αναλάβουν και να αναπτύξουν τίτλους ειδικά για φορητά μπορούμε να επαληθεύσουμε -για άλλη μια φορά- πως το ps vita είναι το τελευταίο τους φορητό και πλέον αυτό το κομμάτι θα το αναλάβει το ps now. Ξαναγράφω επίσης για άλλη μια φορά πως η Sony δεν είναι διατεθειμένη να ξοδέψει χρήμα για να προωθήσει περισσότερο ένα προϊόν που δεν επιτυγχάνει τα αναμενόμενα κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό και επαληθεύει την δύσκολη οικονομική της κατάσταση.

H N πάλι η οποία δραστηριοποιείται αποκλειστικά (προς το παρόν) στην gaming βιομηχανία κάποια στιγμή στο μέλλον θα κυκλοφορήσουν το επόμενο φορητό τους αφού -όπως έχουν δηλώσει- ξεζουμίσουν το 3DS και να εκμεταλλευτούν την βάση του δημιουργώντας περιεχόμενο. Το μελλοντικό φορητό κοινό που προτιμάει (ασχέτως αν είναι κατά αποκλειστικότητα ή όχι) κουμπιά, αναλογικούς και τα σχετικά θεωρώ πως δεν θα είναι αρκετό για να δημιουργήσουν μια βάση που θα επιθυμεί η Ν, θα περιοριστεί ακόμα περισσότερο αριθμητικά στο μέλλον κυρίως λόγω οικονομικής κρίσης. Επομένως πολύ πιθανόν η Ν να ακολουθήσει τα γνωστά στάνταρ της εταιρίας -όπως μας έχει συνηθίσει- και να προχωρήσει σε ένα φορητό που συνδυάζει hardware/software με νέους τρόπους δημιουργώντας νέες εμπειρίες σε προσιτή τιμή. Κατά την γνώμη μου fusion δεν πρόκειται να υπάρξει με φορητό/οικιακό ως ένα σύστημα όπως τουλάχιστον το οραματίζονται κάποιοι. Η Ν έχει αναφερθεί σε κοινό λειτουργικό και αρχιτεκτονική αλλά διαψεύδει την όποια μελλοντική κυκλοφορία ενός αποκλειστικού κοινού συστήματος. Το πιθανότερο είναι να υπάρξει έντονη συνεργασία μεταξύ των μελλοντικών ξεχωριστών συστημάτων σε λογαριασμούς, cross buy/save games, VC, συνεργασία σε κάποια παιχνίδια, streaming και πάει λέγοντας.

Koopaling
00:36 09.07.14 Koopaling χωρίς τίτλο
Ο διαχωρισμός casual και hardcore είναι αυτό που πετάει σκατά στη μούρη της βιομηχανίας τα τελευταία χρόνια και δε σταυρώνουν τα μηχανήματα πωλήσεις.
Εγώ αν αγόραζα τώρα κονσόλα για να παίξω λίγο και μάθαινα οτι για την εταιρία θεωρούμαι κάτι που λέγεται casual θα ξενέρωνα.

Sir Pretender
09:01 09.07.14 Sir Pretender Τα λέμε τόσα χρόνια...
Όταν υπάρχουν tablets και smartphones με τα τεχνικά χαρ/κα των μοντέλων που κυκλοφορούν στην αγορά, γιατί κάποιος να επενδύσει σε μια κονσόλα; Παίρνει tablet η οικογένεια και το έχουν όλοι: ο μπαμπάς για τα emails και την ενημέρωση, η μαμά για τις συνταγές και τις σειρές, η μεγάλη κόρη για τα social media και ο μπόμπιρας για τα παιχνίδια (ας πούμε). Κι αν δεν τους φτάνει η μία συσκευή, παίρνουν και δεύτερη. Τόσο απλά.

Επίσης, από θέμα software, ήτοι παιχνιδιών, ΟΚ, να πάρεις DS/3DS για τα Mario, τα Pokemon και τα λοιπά αποκλειστικά franchises της Nintendo. Κατά τα άλλα όμως; Υποχρεούσαι μετά να πληρώσεις 30 και 40 ευρώ αυτά που στις ταμπλέτες και τα smartphones στοιχίζουν 2-3 ή άντε 5-6 γιούρο. Και σε πολλές περιπτώσεις, όπως έχουμε δει, μιλάμε για τα ίδια παιχνίδια χωρίς την παραμικρή διαφορά.

Οι first party εταιρείες δεν πιστεύουν τα handhelds. Η μεν Sony δείχνει να έχει παραιτηθεί πλήρως, η δε Ninty απλά σαν πιο «γιαπωνέζικη» εταιρεία το παλεύει περισσότερο -αλλά σίγουρα δεν προσδοκεί όσα περίμενε από το mobile gaming πριν από μια πενταετία. Προσωπικά εικάζω ότι η πορεία των handhelds θα είναι σταθερά πτωτική τα επόμενα χρόνια αφού σιγά-σιγά οι high-end συσκευές κινητών και smartphones θα αντικαθίστανται από τις εταιρείες από... ακόμα πιο high-end (higher-end :P) οπότε θα πέφτει και η τιμή τους, καθιστώντας τες προσιτές σε πολύ περισσότερο κόσμο.

Πολύ ωραία ανάλυση, απολαυστικό κειμενάκι, μεγάλες αλήθειες. Βοήθειά μας.

paokman
09:18 09.07.14 paokman ...
Δεν συμφωνώ. Όποιος θέλει να παίξει παιχνίδια, δεν θα πάρει τάμπλετ, γιατί, ακόμη και εάν το παιχνίδι είναι πανομοιότυπο με αυτό της φορητής κονσόλας (που δεν είναι), ο χειρισμός αφής είναι τουλάχιστον προβληματικός. Εκτός αν κάποιος αρκείται σε αυτό, αλλά δεν το νομίζω.

Sir Pretender
12:58 09.07.14 Sir Pretender RE: ...
Σε απλοϊκά παιχνιδάκια, παιχνίδια στρατηγικής και γενικότερα τίτλους που δεν απαιτούν απότομες, γρήγορες και τρελά ακριβείς κινήσεις, πρόβλημα δεν εντοπίζω. Τώρα ναι, ΟΚ, παιχνίδια που παίζονται καλύτερα με σταυρό και 1-2 κουμπιά θα παίζουν σταθερά καλύτερα στα handhelds αλλά από την άλλη, πόσοι πλέον προτιμούν τα μεν και πόσοι τα δε;

Koopaling
20:41 09.07.14 Koopaling RE: RE: ...
Τα "παραδοσιακα" handlehd παιχνιδια που παιζονται με σταυρο/μοχλο και κουμπια υπαρχουν εδω και 30 χρονια, θα πεθανουν ετσι ευκολα μεσα σε μια γενια? Σιγουρα υπαρχει συρρικνωση της αγορας και θα συνεχισει να υπαρχει, αλλα δεν πιστευω σε ολικη εξαφανιση.
Τωρα αν το πιστευει αυτο η ΕΑ δε βαριεσαι, ουτε η πρωτη φορα θα ειναι ουτε η τελευταια που αντιμετωπιζουν τα video games με κυνισμο.